BRA: Kan bli aktuellt med fler ägare

Publicerad den 2023-10-25 00:00av Redaktionen
Kommentarer
Ökande bränslepriser och svag svensk krona har drivit upp kostnaderna för BRA. När så det statliga pandeminlånet skulle betalas tillbaka tog det stopp och en rekonstruktion inleddes. Nu kan det bli aktuellt med ett breddat ägande i flygbolaget.
När pandemin väl var över kunde BRA se tillbaka på en lyckad rekonstruktion och återstart av flygverksamheten. Lägg till den nya charterflygverksamheten med stadiga kunder som Ving och Apollo så såg framtiden ljus ut. Men när bränslepriserna började klättra samtidigt som den svenska kronans värde begav sig åt andra hållet, blev det tungt ännu en gång.  Samtidigt drog leveranserna av de nya jetmaskinerna ut på tiden vilket kostade stora summor, bland annat i inhyrning av kapacitet för att täcka upp för de sena airbusmaskinerna. När det så blev dags att betala tillbaka det statliga krislånet från pandemin tillsammans med andra skulder till skattemyndigheten, enligt uppgift cirka 400 miljoner kronor, räckte inte kassan till.
– Vi klarar inte att betala tillbaka lånen vi fick under pandemin och skulder som byggts upp efter den, säger Per G Braathen i en intervju med norska dn.no. 
Ytterligare en orsak till behovet av att genomgå en andra rekonstruktion på tre år är det faktum att intäktssidan inte återhämtat sig i den takt som var tänkt. 
– Runt 40 procent av inrikesmarknaden i Sverige är borta i jämförelse med innan pandemin. Det är en något större nedgång än vad vi räknat med, fortsätter Per G Braathen. 
Rekonstruktioner ska nu rulla under de tre kommande månaderna och Per G Braathen räknar med att den går vägen, särskilt som flygverksamheten fortsätter som vanligt under tiden.
– Jag är ingen slagen man, säger han till dn.no.
Fram till i förra veckan var det Per G Braathen själv och pensionsjätten AMF Pension de två ägarna där AMF hade 19 procent efter en kapitalinsats på 200 miljoner hösten 2021. De pengarna, tillsammans med de cirka 300 miljoner som Per G Braathen själv satt in, är av allt att döma borta och BRA behöver därför ytterligare kapitaltillskott, något som de två huvudägarna redan sagts sig vara villiga att göra. I tillägg till det kan det bli aktuellt att ta in ytterligare kapital och på så sätt bredda ägarbasen. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

Mr €
2023-10-27 16:50

Det är endast Erik Thun som lyckats driva inrikesflyg lönsamt och nu TAM. Det ska inte vara så omöjligt om man har tillförlitliga plan av en typ som ATR72-600 och bara flyger avgångar med god lönsamhet i Norden.

Ali
2023-10-26 11:47

Blir det alla ferryflygningar som tar dö på bolaget/n? Varje dag ska det ferryflygas mellan en mängd regionala flygplatser som har högre väderminima, sämre teknisk support och sämre möjligheter till crew-transporter än de stora huvudflygplatserna. Som upplagt för strul om en störning inträffar och det dessutom saknas flygplan fortfarande…

Economicus brutalis
2023-10-26 00:52

Ryktas att soppa-pengarna tar slut i slutet av november då garantin inte räcker längre än så. Diskuterat i annan tråd?

Har vi några ekonomer här?

Coronastöd
2023-10-25 21:08

Fräscht att man rekonstruerar i samband med corona, lyfter stöd och sedan när det ska betalas tillbaka så rekonstruerar man.

thomas
2023-10-25 20:52

Klarar sig bolaget över löneutbetalningarna.
Skulle bolaget falla blir det den största historiska katastrofen för Svenskt inrikesflyg. Bromma blir obsolete i ett slag, och många regionala flygplatser kommer att dras med. Nu har staten utökat stödet till dessa men vad hjälper det om det inte finns operatörer. Blir bara Ampola kvar men de riskerar inte sitt bolag med att gå in på egna linjer i Sverige.
Att starta om få förtroende i marknaden är svårt tidskrävande och extremt dyrt.

thomas
2023-10-25 18:54

Socialism i sin renaste form andra ska betala och det hela tiden.

thomas
2023-10-25 18:33

Det är gott om konkursnissar historiskt har verkat och nu verkar i den Svenska flygbranschen., de verkar aldrig ta slut.
Trots att vi har världens högsta inrikespriser utanför stamlinjerna
Att uttrycka det försiktigt en katastrof.

Pierre
2023-10-25 13:25

Jag är ingen slagen man, säger Per G Braathen. Nej, och det är väl inte så konstigt? Gång på gång under årens lopp skickar han notan för sina våghalsiga affärer till underleverantörer, kunder och staten. När man låter andra städa är det lätt att ha det bekvämt hemma.

Acorn
2023-10-25 11:32

Visst spelar yttre faktorer in men resten är självskapade. Hela missbedömningen av A318/320 är en jättemiss. När man redan efter 2 år igen måste rekonstruera bolaget kanske man istället skall överväga att lägga ner istället för att igen blåsa leverantörer med flera.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten