Braathens Regional tar in egen Airbus A319

Publicerad den 20 juli 2024
Kommentarer
SE-RGV, en av BRA Internationals tidigare Airbus A319, nu med 144 säten, har flyttats över på Braathens Regional, som därmed har 14 ATR 72–600 och en egen A319 för främst inrikestrafik. BRA International får därmed tre A319 och tre A320 i sitt stall, främst för chartertrafik, men väntar förstärkning under året.
– Sommaren går bra, men vi tappade mycket det första kvartalet då vi fick flyga flera olönsamma kontrakt. Det är också mycket krävande att vara i rekonstruktion med dåliga kreditgränser och leverantörer som vill ha kontant betalning. Det är dyrt att vara fattig, sa Per G. Braathen till norska Dagens Näringsliv tidigare i veckan.
 
Dessutom drabbades BRA av stora förseningar i leveransen av nya Airbus-flygplan som skulle flyga charterverksamheten.
– Vi skulle ha sex plan innan sommaren förra året. Vi fick två eller tre. Vi var tvungna att anlita andra företag för att driva charter, och det var väldigt dyrt, sa Braathen i en intervju.
 
Braathens Regional och Braathens International har nu en flotta på 21 operativa flygplan: 14 turbopropflygplan av typen ATR 72–600 med 72 säten och sju Airbus med 145–180 säten.
 
En svag svensk krona, höga bränslepriser och stigande inflation och räntor har inte varit till BRA:s fördel.
 
– Sedan 2018 har den svenska inrikesmarknaden halverats till följd av en kombination av flygbolagsskandaler, möten på team och zoom och nya resepolicyer i många verksamheter. Nedgången har fortsatt i år. Den svenska marknaden är nu så liten att det är svårt att hålla i gång infrastrukturen. På sätt och vis är vi Sveriges svar på Widerøe. Men utan de stödsystem Widerøe har i Norge, sa Per G. Braathen vidare till norska Dagens Näringsliv.
 
– Utan BRA är det många regioner i Sverige som inte kommer att ha flygförbindelser, avslutar Braathen.

Kommentarer

Wille
2024-07-22 14:34

Är det inte onödigt att sitta med två olika AOC om man ändå flyttar över Airbus till Braathens Regional? Varför inte lägga allt i samma AOC och spara utgifter och minska administrativ personal.

PK
2024-07-22 11:59

Man ser till att Airbus320 finns i Braathens Regional AB (SE.AOC.0006).
Om Braathens International AB (SE.AOC.0091) skulle gå i konkurs finns redan strukturen för att snabbt flytta över hela charterproduktionen mellan AoC med liten påverkan.

För att ha A320 i AoC behövs ett flygplan vilket man nu förbereder.
Piloter/Crew är anställda i andra bolag så de påverkas inte och kontrakten med Ving/Apollo är gissningsvis skrivna mot något av gruppens andra aktiebolag och påverkas inte vid konkurs.

Op
2024-07-22 10:09

Samma crew som International.

Anledningen är att BRX är IOSA-certifierat, men inte BIX. Med denna flytt av en 319 kan BRA ta fler lukrativa ACMI- eller adhockontrakt. Detta då många större bolag kräver att uppdragstagaren är IOSA certifierad.

thomas
2024-07-21 12:02

Bra har gjort det ok att klarat sig fram tills nu, och det I en situation med många motgångar, försvinner BRA är det slutet på inrikesflyget, bara de större stamlinjerna och det lilla upphandlade kommer att beflygas.

Vem?
2024-07-21 10:24

Vem flyger denna då? Samma som på International? Eller har de skapat en egen liten sub-grupp till att flyga just denna Airbus?

M
2024-07-20 17:48

Vi får hoppas att marknaden tillfrisknar. När konjunkturen vänder och räntorna går ner.

Pierre
2024-07-20 16:46

Inte mycket kvar av BRAs miljöprofilering. Från en renodlad propellertrafik inrikes till bränsletörstiga jetflyg.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten