Brev till regeringen om trafikledarbristen
Publicerad den 23 mars 2007Brevet nedan:
Infrastrukturminister
Åsa Torstensson
Näringsdepartementet
SE-103 33 Stockholm
Konkurrens inom flygtrafiktjänsten
Under de senaste veckorna har återigen flygtrafiken i Sverige drabbats av förseningar på grund av bristen på flygledare. Ett problem som inte är en engångsföreteelse utan återkommer cykliskt, senast våren/sommaren 2005.
Idag råder en ohållbar situation för både flygresenärer och flygbolag när LFV-personal fattas i positionerna för att upprätthålla flygtrafiken. Senast igår drabbades Arlanda igen av stora förseningar på grund av flygledarbrist. Den 3 mars var detta också ett faktum och betydligt mer uppmärksammat i media. Det talas i sammanhanget om att flygledarnas lönekrav inför löneförhandlingarna är mycket stora för den kommande treårsperioden.
En öppen marknad för flygtrafikledning mm skulle lösa dessa kostsamma störningar som drabbar såväl flygresenärer som flygföretag.
Förseningen av ett beslut beror enligt oss delvis på diverse pågående utredningar och tjänstemännens arbetsprioriteringar på departementet. Flygplatsutredningen som skall ligga klart i slutet oktober behöver inte ligga som grund för den kommande konkurrensutsättningen. Luftfartsstyrelsens tidigare och aktuella utredning som blir klar i slutet maj är viktigare för händelseutvecklingen. LFV använder flygplatsutredningen och ändringarna i luftfartslagen som skall ut på remiss som ett verktyg för att få den kommande konkurrensutsättningens beslut förskjuten i tiden.
De ekonomiskt drabbade, först och främst kommunala och privata flygplatser, regionalflyg med flera vill nu att regeringen tar tag i frågan och prioriterar så att genomförandet om en öppen konkurrens blir beslutat.
Det är också med stor tillfredställelse som vi har konstaterat att vår infrastrukturminister vid flera tillfällen har uttalat sig positivt om nödvändigheten av att skyndsamt konkurrensutsätta flygtrafiktjänsten vid landets flygplatser. Därför är vi förhoppningsfulla och tror på fullt allvar att regeringen ser till att det nu blir möjligt att genomföra upphandlingar av flygtrafiktjänsten vid svenska flygplatser.
Många av de regionalt viktiga icke-statliga flygplatserna bedriver idag sin verksamhet med ekonomiska underskott som ställer krav på fortlöpande effektiviseringar och kostnadsjakt. Kostnaderna för flygtrafiktjänsten ökar, enligt SRFF (Sveriges Regionala Flygplats Förbund), mer än övriga leverantörskostnader. Om marknaden för flygtrafiktjänsten öppnas för konkurrens kan det ge besparingar på sammanlagt 10 – 20 miljoner kronor årligen för de kommuner, landsting och regioner som driver flygplatser.
Sveriges Kommuner och Landsting och Svenska Flygföretagens Riksförbund, SFR, välkomnade därför Luftfartsstyrelsens utredning kring förutsättningarna för konkurrens inom detta område i sina remissvar i höstas. I utredningen förslås att flygtrafiktjänsten öppnas för konkurrens och att andra operatörer än LFV ska kunna tillhandahålla flygtrafiktjänster vid icke-statliga flygplatser.
Det här var inte Sveriges Kommuner och Landsting och SFR ensamma om att välkomna utan förslaget hyllades av samtliga remissinstanser sånär som på LFV. Konkurrensverket som i ett samrådsförfarande medverkade i utredningen vill till och med gå längre och skriver:
“En ökad konkurrens inom området bidrar till en ökad samhällsekonomisk effektivitet, vilket är gynnsamt för konsumenter och skattebetalare. Även om Luftfartsstyrel¬sens uppdrag enbart har gällt konkurrens om flygtrafiktjänster vid icke-statliga flygplatser, anser Konkurrensverket att en strävan bör vara att öppna för konkur¬rens även vid statliga flygplatser.”
Det här innebär att det inte finns några som helst hinder för att konkurrensutsätta marknaden för flygtrafiktjänster på en gång och absolut senast från och med den 1 januari 2008. Om detta sker kan de flygplatser som vill genomföra upphandlingar under 2007.
En konkurrensutsättning av flygtrafiktjänsten brådskar! För varje dag som går riskerar flygresenärer och flygbolag återigen bli stående på flygplatserna medan LFV har personalbrist och personalplanerar. För varje dag som går innebär att de regionala flygplatserna går miste om ett verktyg att minska sina kostnader och förbättra effektiviteten i sin verksamhet. För varje dag som går ökar även risken för att stora utländska aktörer hinner förbereda sig inför upphandlingar av flygtrafiktjänsten vid svenska flygplatser. Dessa skulle på ett helt annat sätt kunna gå in och dumpa priserna för att köpa marknadsandelar än vad svenska aktörer kan göra.
Vi vill därför ännu en gång påpeka vikten av ett snabbt genomförande av konkurrensutsättning på den här marknaden. Det finns ingen anledning att invänta den pågående flygplatsutredningen, det skulle bara ytterligare försena och försvåra. Däremot finns det ingen som talar emot en öppning av marknaden för såväl icke-statliga som statliga flygplatser redan nu.
Om vi får en konkurrensutsättning av flygtrafiktjänsten vid landets flygplatser skulle flygledarbristen inom närmaste tiden förändras.
Det är bråttom att regeringen föreslår en konkurrensutsättning inför riksdagen. Varje dag det dröjer drabbar resenärerna i form av förseningar, flygbolagen i form av stora kostnader i försenade och inställda flyg samt flygplatserna i form av skadestånd och förlorad goodwill.
Det finns ett färdigt förslag för konkurrensutsättning som presenterades i Luftfartsstyrelsens utredning för snart ett år sedan. Ett principbeslut bör tas i förtid från regeringen för att visa handlingskraft och möjliggöra för marknaden att förbereda sig för kommande upphandlingar.
Ett långtgående projekt finns mellan Arvidsjaur kommun och Luleå Tekniska Universitet med att starta en flygledarutbildning och försöka få till en högskoleutbildning. Detta skulle innebära att marknaden av flygledare i Sverige skulle mättas och det skulle bli en marknadsmässig efterfrågan på flygledare. Om man ser på de samhällsekonomiska konsekvenserna för en sådan utbildning så skulle kostnaderna för utbildningen täckas av bara en störning i trafiken liknande den vi har upplevt de senaste gångerna. Skulle även betyda att man lägger en plattform för att kunna konkurrensutsätta LFV:s monopolsituation och därmed på sikt minimera de störningar vi regelbundet ser inom flygtrafiktjänsten.
Vi på SKL, SFR och ACR träffar gärna statsrådet och företrädare för departementet och diskuterar frågan vidare.
Stockholm 2007-03-23
John Bennet
Sveriges Kommuner och Landsting
Per Töörn
Svenska Flygföretagens Riksförbund, SFR
Jan Blyckert
ACR Aviation Capacity Resources AB
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten