Bromma flygplats lägger ny terminal på is
Publicerad den 11 februari 2015
Passagerarflödena är den trånga sektorn på Bromma. Vid peaktiderna på morgonen och kvällen är kapaciteten i terminalen fullt utnyttjad. Med bättre genomströmning kan dagens cirka 2,4 miljoner resenärer på flygplatsen öka mer eftersom det finns ett stort antal rörelser att tillgå för flygbolagen.
– Vi har tillstånd fört 80 000 rörelser per år men använder bara 54 000 så vi skulle kunna växa ytterligare. Å andra sidan ser vi att antalet rörelser bara ökat marginellt. Istället är det lite större flygplan, exempelvis från SAAB340 till ATR, och bättre fyllda plan som ökar våra siffror, säger Peder Grunditz, flygplatschef på Bromma till Flygtorget.
Passagerarantalet växer alltså och även kundnöjdheten har slagit i taket. Vid den senaste mätningen sa sig 82 procent av de som passerar Bromma vara nöjda med trivseln och atmosfären på flygplatsen. Det den högsta noteringen någonsin.
Trots det har de tidigare investeringsplanerna nu ändrats. De cirka två miljarder som skulle ha investerats på flygplatsen har minskats till 700 miljoner. Det innebär framför allt att den planerade nya terminalen skjuts på framtiden. Istället satsar Swedavia och Bromma på att öka kapaciteten i den befintliga byggnaden.
– Vi är trångbodda och behöver en snabb anpassning av volymerna. Det gör att vi ska öka de 8 gater/utsläpp som idag finns i avgångshallen till 10-12. Dessutom kommer vi att ta en del ytor i och omkring ankomsthallen i anspråk så att vi får en än mer effektiv genomströmning. Redan tidigare har vi ju en ny säkerhetskontroll och tillsamman med nya dörrar i avgångshallen klarar vi oss i tio år till.
– Så någon ny terminalbyggnad finns inte planerad i närtid.
En av orsakerna till att de ambitiösa planerna på en ny terminalbyggnad läggs på is, är att efterfrågan på kommersiella ytor har minskat. Framför allt är det dock den politiska diskussionen kring Brommas framtid som spelat in. Fortfarande kvarstår beslutet att en av regeringen utsedd särskild utredare ska se över flygplatsen.
Vid sidan av arbetet i terminalen satsar Bromma också på miljö- och bullerförbättringar sedan Transportstyrelsen godkänt uppgraderingen till kategori 3C. Det ska bland annat ske genom en transparant bullerskärm som ska dämpa ljuden för de närmast kringboende.
Samtidigt har organisationen Villaägarna presenterat en undersökning där en majoritet, 52 procent av de som bor i närheten av flygplatsen säger att de vill ha den kvar. Detta trots att de samtidigt medger att de störs av flygtrafiken. Även här spelar politiken roll. Av de som sa sig rösta på Alliansen tyckte 72 procent att flygplatsen ska vara kvar.
– Det är siffror som vi känner igen. En sifoundersökningfrån i höstas visade på samma resultat.
Kommentarer
Vad har Göteborg (Sverige 2:a största för övrigt) med detta att göra?
Så länge inget alternativ byggs så har BMA en viktig funktion för flyget.
Den rödröda superröran med Fridolin i spetsen skall hålla sig långt ifrån de frågor de inte förstår. När ett riktigt alternativ för en andra flygplats i STO-regionen står klart, kan man börja prata om en eventuell avveckling av BMA,
Så den nya terminalen med nya hangarer blir inte fullt byggt? Alla de man sparkade bort från Bromma för detta får de komma tillbaka nu?
Gissar det är Arlandas terminalbyggnader och kontorsjätten från T2 till T5 på nuvarande parkeringar som slukar pengarna. Göteborg gillar inte att vara Sveriges 3:e största flygplats?
Är det bara jag som upplever propellerplan som mer bullrande, ffa vid reverseringen? Lustigt nog så hänger man upp sig på jetflygplanen som de bullrande.
Är det bara radikala miljöpartister här inne??
Bromma flygplats erbjuder en grym produkt till resenärerna.
När du satt hjulen i backen har du lämnat planet inom 3 minuter. Är du transferpassagerare sitter du på nästa plan inom 15 minuter.
Ska du in till stan tar bussen 15 minuter.
Plötsligt har ju Swedavia fått 1,3 miljarder över, då borde dom ju ha råd med de 250 miljoner det kostar att återställa Säve, efter att man struntat i det löpande underhållet under många år.
Förbjud den tunga flygtrafiken på Bromma. Tillåt endast det icke kommersiella flyget, allmänflyg, 112 verksamhet flyg utbildning e.t.c
Lägg ner Bromma å bygg ut Arlanda rejält, med minst två banor till (vara av den ena för icke kommersiellt nytto flyg, typ SCA-jakt m.m.)
I början på 90-talet, när Bromma Flygplats också hotades av nedläggning gjordes en undersökning bland de omkringboende. Även den visade en klar positiv inställning till att behålla Bromma som flygplats. Då var också alternativet ett mycket påtagligt hot; ett stort bostadsområde som skulle kräva mer biltrafik och en ny bro parallell med Tranebergsbron.
Bromma blir kvar till alla partiska villaägares och Daniel Heldens´fanclubs förtret. Ni får väl gå upp till Romson och Frigolit och ha en fruktstund. Synd bara att det tar skattepengar och tid precis som förbifart Stockholm.
Om nu bostadsbyggandet ökar runt Arlanda….hur skall man då kunna öka trafiken på Arlanda??
Svårt att utöka antalet gater från sex till åtta när det i dagsläget redan finns åtta stycken.
Flygtorget missade den viktiga kommentaren som villaägarna skrev med i sin undersökning. Citat “Och att utöka trafiken med tyngre plan och intensivare trafik skulle sannolikt göra de boende mer negativa. Den insikten borde styra flygplatsens framtid, säger Jakob Eliasson samhällsekonomisk chef på Villaägarna.
Sverige har allt att vinna på om Bromma läggs ner och investeringarna i stället görs på Arlanda. Det säger SAS-koncernchef Rickard Gustafson. Ju större trafikflöden vi får in i samma nav, så blir det större underlag för att skapa transferflöden. Det skapar kanske större möjligheter för fler bolag att våga öppna mer direktproduktion till nya destinationer och så vidare. Det kan också skapa en bättre tillgänglighet för Sverige.
Jag älskar när Peder Grunditz, tidigare ”vice president” på Malmö Aviation uttalar sej. Säg som det är, vi krigar stenhårt för att Braathens aviation ska få sin storflygplats….
Peder Grunditz säger att han känner igen siffrorna från en egen sifo undersökning. Efter sommaren 2014 gjorde Swedavia en undersökning och hävdade att 90% av de närboende var positiva till flygplatsen, nu visar villaägarnas undersökning att de positiva sjunkit till 52%. Men Peder kör väl på vanligt Swedavia manér och förvränger sanningen.
Att som i denna artikel dessutom prata om buller- och miljöförbättringar i samma mening som kategori 3C-uppgraderingen är inget annat än hyckleri. Denna uppgradering möjliggör för större flygplan än vad som tidigare varit tillåtet att trafikera Bromma, vilket resulterar i högre buller och miljöpåverkan än tidigare varit möjligt. Att fler och fler i stora delar av Stockholm upplever sig vara störda av Brommatrafiken är därför helt logiskt.
De flesta av dessa verksamheter har dock Swedavia kastat ut från flygplatsen, för att kunna använda en större del av de 80.000 rörelserna till tyngre luftfart, i strid med avtalet med Stockholms stad. Problemet med för stora passagerarflöden för befintlig terminal är således ett direkt resultat av att Swedavia bryter mot gällande avtal.
Enligt avtalet med Stockholms stad för Bromma flygplats så är endast 20.000 av de 80.000 rörelserna per år tänkta för tyngre luftfart. Resten är tilltänkta för det lättare och mindre bullrande allmänflyget (affärs-, ambulans-, regeringsflyg, flygskolor, frivilliga flygkåren etc).
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten