Cessnan taxade fel i Milano
Publicerad den 10 oktober 2001Den tragiska olyckan i Milano berodde av allt att döma på att det tyska affärsflygplanet – en Cessan Citation II – taxade fel i dimman och passerade dessutom en stoppskylt. Sikten var dålig – 70 meter sikt – när SAS MD87 taxade ut till start. Samtidigt fick Cessnan klart att köra via taxibana R5 söderut. I stället tycks han ha taxat mot nordväst utefter taxibana R6 och passerade stoppskylten och kom upp på banan samtidigt som SAS MD87 genomförde sin start. Det bekräftas att SAS-flighten hare fått klart att starta. Dessutom bekräftas att markradarsystemet vad ur funktion.
Dessa fakta har rapporterats från Aviation Safety Network.
-Detta tragiska haveri understryker att markradar eller andra övervakningssystem måste införas – och användas – på större flygplatser i Europa snarast, säger Harald Rosén, generalsekrererare i Svenskt Flyg. -Att blanda allmänflyg (General Aviation)och tung trafik på ett sätt som kräver korsning av landningsbanan bör inte vara möjligt på flygplatser som hålls öppen i så här låga siktvärden.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten