Corona stoppar Boeing 747 för gott
Publicerad den 16 mars 2020

Enligt planerna skulle de klassiska Boeing 747 fortsätta att flyga i KLM’s färger i ytterligare drygt ett år. Men nu, när krisen i flygbranschen når hittills otänkbara proportioner, har de sju 747-400 som KLM har kvar blivit ett av offren.
När den sista av flygbolagets ”Queen of the Skies” landar i Amsterdam den 26 juni, kommer de inte att starta igen i de blå färgerna. För att spara pengar skyndar KLM på utfasningen av maskinen och ersätter de istället med 787.
Kommentarer
Huge Viking var INTE en combi maskin.
Endast Magnus och Knut Viking.
Flög själv med en av dessa i cockpit Landvetter Gardemoen planet fortsatte sen till NYC
Cargot var Lax, idag har Norrmännen byggt ny cargo terminal på Gardemoen där stora mängder lax exporteras, Ryska Air Bridge 747 400C
Emirates, Qatar etc flyger mot Asien med fisken.
SAS hade 2 747 combi. Magnus och Knut Viking
Jo men nu är det så här att 747 Combi även tar last på passagerardäcket. SAS hade även en 747-238 (Huge Viking) som var en combi. KLM är vad jag vet det enda flygbolaget som valde denna option på 747-400. Från och med bakre delen av vingen är det last som gäller. Ofta tulipaner från Amsterdam till övriga världen 🙂
alla 747 tar cargo under golvet
ganska stort och tungt palletiserat i Ld7, Ld3 och paletter en 40 50 ton, men det gör även dreamen
Well 5 av 7 kvarvarande är combis och tar en hel del frakt samtidigt 😉
Att KLM haft råd att driva dessa bränsletörstande
valkokerier, de drar en 8 ton fuel p Tim,
dreamen klara sig med hälften ca 4 ton p Tim
är Wide Body och kan ta en 300 pax.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten