Coronaeffekt: Fraktflygning med minskad klimatpåverkan
Publicerad den 6 juli 2020
Kommentarer
Att stiga/sjunka optimalt från cruise, färdplanera utanför normala mönster mm fungerar bara när det inte är någon trängsel i luften. För att uppnå varaktiga bränslebesparingar, även då det finns annan trafik i luften, krävs moderna motorer. Hade det funnits en NEO-variant av A330-200F hade betydligt större bränslebesparingar gjorts än det som basuneras ut här (1 ton).
Den mest intressanta frågan här är dock obesvarad:
Hur stor var bränslebesparingen i procent?
Och även dom kallade det för ”Den perfekta flygningen” 🙂
Men roligt att DHL tyckte att det var så bra att dom ville ta efter.
Du säger mer än tio tons besparing. I förhållande till vadå? Om en 330-200F gjort flygningen, så skulle besparingen naturligtvis inte kunna, att vara “mer än tio ton”, om du jämför med om en 330 gjort en normal flygning. Du jämför äpplen med päron.
60 ton cargo verkar lite.
Alltid bra att kunna spara bränsle men det vore intressant att veta total bränsleåtgång och hur många procent som sparades (1-2% ?)
De stora besparingarna av bränsle görs genom modernare motorer, typ NEO. Hade en NEO-variant av A330-200F funnits hade besparingen troligtvis handlat om mer än 10 ton på motsvarande flygning.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten