Danmark vill öka ägandet i SAS

Publicerad den 10 juni 2022
Kommentarer
Den danska regeringen tar nu ett krafttag för att rädda SAS: Lån efterskänkes och av allt att döma ökas också ägandet upp mot 30 procent.
Det fanns en tid när en del utlästa SAS som Svensk Allt Sammen, flygbolaget var alltså kontrollerat av Sverige, menade kritikerna.
Det är en situation som är på väg att ändras. 
Sedan den svensaka regeringens beslut att stänga pengakranen och på sikt dra sig ur ägandet i SAS har den danska regeringen agerat. Idag kom ett besked att de nu tar ett större ansvar för flygbolagets framtid. I första skedet efterskänks en skuld på 3,5 miljarder och överväger också att öka ägandet från dagens 21,8 procent till upp mot 30 procent.
– SAS är ett företag som har stor betydelse för det danska samhället, sa den danske finansministern Nicolai Wammen på en presskonferens idag, rapporterar dn.no.
Det är en reaktion som är lätt att förstå. Kastrup är Danmarks största arbetsgivare och SAS står för cirka 32-33 procent av trafiken på flygplatsen. De två är alltså tätt sammanlänkade och utan SAS eller ett kraftigt reducerat SAS påverkas flygplatsen direkt. Men även indirekt påverkas arbetsmarknaden i Danmark av ett krisande SAS eftersom flygrelaterade verksamheter sysselsätter drygt 80 000 personer i Danmark.
Även i Norge har regeringen börjat undersöka möjligheterna att återinträda som ägare i flygbolaget. Även där är SAS en stor del av infrastrukturen, framför allt på inrikessidan. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

Frans otto
2022-06-11 22:32

Reservationen är att privata måste till som satsar, går det att få fram sådana när wallenbergarna klivit av?
Så det är inte klart än
Vilken privat går in när pilotstrejken stänger ner hela bolaget.

Fritz Klyka
2022-06-10 19:14

Om nu SAS är så viktig för Köpenhamn kan ju danskarna ta över helt. Som jag skrev i ett annat inlägg är det väl bättre att danskarna spolar ner sina skattemiljarder i SAS än att vi gör det.

RDG
2022-06-10 17:38

Danska staten gör exakt som svenska staten när det gäller att konvertera skulder till aktier i bolaget. Skillnaden är att danska staten säger sig vara intresserad att satsa nya pengar i SAS dvs stå för mellan 22-30% av det ny kapital på 9,5 miljarder som SAS behöver. Detta betyder att danska staten kommer att gå in med mellan 2-3 miljarder kronor i SAS – O M SAS hittar fler investerare och lyckas genomföra Forward full och O M övriga ägare vill behålla CPH som hub.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten