Danskt flygbolag lägger ner verksamheten
Publicerad den 29 september 2014
I maj 2012 gick det som då hette Cimber Sterling i konkurs. Men flygbolaget genomgick en restaurering och återuppstod som Cimber och har sedan dess framför allt flugit uppdragstrafik åt SAS. Det har hållit en flotta på ATR72 och CRJ200 igång med linjer inrikes i Danmark och på kort- och mellandistans i norra Europa.
Men nu har SAS sagt upp leveransavtalet med Cimber, ett avtal som gäller fram till april nästa år. Eftersom SAS varit den huvudsakliga kunden för bolaget väljer ledningen för Cimber att göra en kontrollerad avveckling för att förhindra konkurs och säger redan idag upp samtliga 130 medarbetare i hela flygbolaget.
De kommande månaderna fram till sista mars nästa år, tänker dock ledningen arbeta på att hitta nya uppdrag. Om det inte ger något resultat är Cimber slut som flygbolag den 1 april nästa år.
Kommentarer
Danska bolaget ville inte va me om korrupt arbets sätt, sas fick långnäsa
Är det jettime som flyger för SAS i Norge med?
SAS og ATR erstatter SAS med 737, Widerøe er ikke inne på de ruter.
“Det är helt orealistiskt att bygga sin verksamhet på att flyga åt någon annan”
Det stämmer inte, men man måste dock se till att ha flera kunder så att verksamheten inte går under om en av kunderna säger upp kontraktet.
Det är helt orealistiskt att bygga sin verksamhet på att flyga åt någon annan,
en kontrakt uppsägning oavsett orsaken och allt är slut, man måste alltid ha sina egna slutkunder
Gör Ryan, South west, Jet Blue, Air Asia
Virgin, Norwegian etc det?
Ryanair och Norwegian med flera børjade utvecklingen med utflaggning och dumpade villkor før de anstællda. Nu nær SAS tvingas følja efter så ær det pløtsligt SAS fel?
Dumpade villkor før Widerøe, skojar du?
Cimber för dyra! Finns andra bolag som gör samma jobb men betydligt billigare!
(Med nyare o. modernare flygplan)
Detta ingår i SAS så kallade sparprogram! Dra ner så mycket man kan på ALLA sina kostnader!
Cimber var för dyra, det finns andra bolag som kan göra samma jobb till en lägre kostnad och dessutom med nyare, modernare flygplan.
SAS kör inte rent spel.
Klagar hela tiden på Ryanair och Norwegian.
Så hyr de in den billigaste kapaciteten och konkurrerar ut sitt egna bolag Blue1 som blir av med 4-5 flygplan i höst.
Samma sak sker väl i Norge där SAS hyr in ATR och dumpar villkoren för Wideröe.
Men vad är det här?
Varför säger SAS upp avtalet? Trodde just att detta med att lägga ut trafiken på andra var en del i deras kombination av omstrukturering/nysatsning?
Försäljning av SAS på gång? Med en köpare som inte vill sitta fast med kontrakt med andra bolag?
Men vad är det här?
Varför säger SAS upp avtalet? Trodde just att detta med att lägga ut trafiken på andra var en del i deras kombination av omstrukturering/nysatsning?
Försäljning av SAS på gång? Med en köpare som inte vill sitta fast med kontrakt med andra bolag?
Magen til elendig ledelse skal man lede langt efter og netop derfor er det gået som det gik. Utroligt!!!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten