Etthundra miljoner i statligt stöd till de regionala flygplatserna är välkommet och räddar sannolikt några från konkurs. Men fem flygplatser med linjetrafik får ingen ersättning.
Ett hundra miljoner. Det var kassan som de regionala flygplatserna vid sidan av Swedavia kunde söka pengar från. Ansökningarna översteg inte den summan och nu har pengarna fördelats och ska täcka en del av de förluster som uppstått när pandemin stoppat stora delar flyget på de aktuella flygplatserna. Vid sidan av de enskilda ansökningarna som varje flygplats skickat in där inkomstbortfallet beskrivs, var en förutsättning för att få ”corona-bidraget” att flygplatsen också haft del av det statliga driftstödet under 2019. Sammantaget 22 flygplatser delar nu på 100 miljoner kronor.
– Den första reaktionen är ”äntligen”. Vi har också haft en bra kontakt med Trafikverket under den här orocessen. Samtidigt ska 100 miljoner, som kommer att göra gott på de olika flygplatserna, jämföras med att LFV tidigare fått 900 miljoner och Swedavia tre miljarder, säger Peter Larsson, vd för Sveriges Regionala Flygplatser, SRF.
Bland de 22 flygplatser som varit med i fördelningen är det enbart en som kammat noll, Sveg. Det beror i första hand på att flygplatsen stod utan linjetrafik under 2019 och alltså inte har något bortfall på den punkten under coronakrisen.
Men ytterligare fem flygplatser saknas på listan nedan: Örebro, Västerås, Norrköping, Linköping, Ängelholm och Sälen. De fyra första är inte berättigade till statligt driftstöd eftersom de ligger för nära Stockholm och därför inte har flygtrafik dit. Ängelholm var under förra året en privatägd flygplats och kvalificerade sig därför inte heller för ett driftbidrag. Så också Scandinavian Mountains Airport, som är privarägd även den.
– Det hindrar inte att läget för de här flygplatserna är lika akut som för de andra. Örebro är dessutom den största hubben i landet för samhällsflyg och hanterar bland annat återkommande statliga hjälpflygningar. Att det inte är del i de 100 miljonerna är bekymmersamt och kan innebära att de trillar av pinn, fortsätter Peter Larsson.
I sig finns också ytterligare fem flygplatser som ingår i SRF som inte heller får del av de 100 miljonerna: Eskilstuna, Skövde, Storuman, Ljungbyhed och Säve. Där saknas linjetrafik men hindrar inte att flygplatserna fyller en funktion, bland annat för samhällsflyget. Sveriges Regionala Flygplatser har därför börjat agera för att även de tio som idag står utanför också de ska omfattas av det tillfälliga driftstödet. Frågan är också vad som sker nästa år när pandemin av allt att döma fortsätter att lamslå flygtrafiken.
– Regeringens budget innehåller inte några pengar för att täcka det. När vi påtalar för politikerna i Trafikutskottet att det är en rad flygplatser som står utan statligt stöd, är det en nyhet för dem. På det hela taget är behandlingen av de regionala flygplatserna ett exempel på hur högt, eller rättare sagt, lågt som flygfrågor idag ligger på den politiska dagordningen.
Här är listan över vilka flygplatser som fått hur mycket pengar:
ARVIDSJAUR: 4 480 000
BORLÄNGE: 1 424 000
GÄLLIVARE: 3 368 000
HAGFORS: 434 000
HALMSTAD: 6 389 000
HEMAVAN: 417 000
JÖNKÖPING: 7 909 000
KALMAR: 13 376 000
KARLSTAD: 2 824 000
KRAMFORS: 1 702 000
KRISTIANSTAD: 1 639 000
LYCKSELE: 1 636 000
MORA: 379 000
PAJALA: 16 000
SKELLEFTEÅ: 12 821 000
SUNDSVALL:17 625
SVEG: 0
TORSBY: 339 000
TROLLHÄTTAN: 2 667 000
VILHELMINA: 961 000
VÄXJÖ: 13 557 000
ÖRNSKÖLDSVIK: 6 036 000