Den högre skolan för resultatförbättring!

Publicerad den 24 oktober 2004
Kommentarer

I ett av de senaste numren av Veckans Affärer är Sveriges 500 största företag listade. På en hedrande plats 135 ligger SJ AB som sticker ut lite extra genom en resultatförbättring från minus 995 miljoner i förlust 2002 till minus 101 miljoner kronor år 2003. Ett rejält kliv upp måste man säga och Näringsministen var glad.

Hur detta gått till skrivs det dock inget om. Ett exempel är att resenärerna i Blekinge numera tvingas ta bussen istället för Kustpilen när man skall ut och resa. I veckan var det bara tre av sju nödvändiga tåg som fanns att tillgå, alltså gäller ersättningstrafik med buss för det mesta, skriver vår Europakorrespondent Toni Schönfelder.
 

Saxat ur SJ delårsrapport januari – juni 2004: SJ AB gjorde en vinst på 22 miljoner kronor under det första halvåret i år – detta trots att resandet ligger kvar på samma nivå som föregående år och många kunder numera väljer billigare biljetter. Det positiva resultatet förklaras i första hand av intäkter av engångskaraktär – såsom försäljning av dieseltåg till Israel – men också att SJs omfattande resultatförbättringsprogram börjar ge resultat.
Intäkterna slutade på 2 878 miljoner kronor, vilket är en minskning med två procent jämfört med det första halvåret 2003.
 
Försäljning av dieselmotor vagnar till Israel i år och till Danmark 2003 påverkar trafik på banor där SJ – vid upphandlingen – lagt alltför låga anbud. Länstrafikbolagen har alltså gjort smarta upphandlingar. Det innebär att passagerarna får åka buss istället för tåg och tågen säljs för att klara SJ AB resultat. Att tågsätten inköptes för ett tiotal år sedan med stöd av staten för länstrafik – det verkar man ha glömt.
 
Staten ger alltså bidrag till att anskaffa fordon på järnväg som går på en häftigt subventionerad bana som Banverket byggt om för någon miljard. Sedan säljs tågen för att rädda SJ AB resultat!?! Glömde jag säga att från nästa år stängs Blekinge Kustbana av i två(2) år för att elektrifieras. På detta sparar både SJ AB och länstrafiken pengar genom att köra bussar!!
 
År 2008 öppnar Kustbanan igen och då är det nya tågsätt som staten sponsrat som skall gå i trafik!. Dessa tåg finns redan och går i trafik för just SJ AB. Till låns så länge så att säga.
 
Någon som förstår matematiken?? Hur bokförs detta i statens räkenskaper? Det är du som betalar det kan vi alltid vara överens om!


 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten