Den upphandlade trafiken behöver mindre flygplan
Publicerad den 26 juni 2014
Just nu pågår upphandlingen av flygtrafik för de kommande fyra åren. En nyhet är att Trafikverket vill ge flygbolagen möjlighet att dels variera kapaciteten under året, dels anpassa stolskravet och därmed storleken på flygplan som används.
Bakgrunden är statistik från de senaste åren som visar att på samtliga linjer som ingår i den upphandlade trafiken ligger kabinfaktorn betydligt lägre än genomsnittet för inrikestrafiken i Sverige. Kort sagt produceras det för många stolar på de nio upphandlade linjerna. Störst beläggning har linjen från Arlanda till Sveg där Avies Sverige flyger en Jetstream 32 som fylls till cirka 65 procent medan sträckan Arlanda – Hemavan bara lyckas fylla 50 procent av de stolar som Trafikverket kräver i upphandlingen.
Det golv, alltså miniutbudet som finns i avtalet skulle alltså kunna minskas, vilket skulle spara pengar för flygbolagen och ge lägre biljettpriser. Trafikverkets framtidsprognos för de flygplatser som ingår visar också att ingen av dem når minimikravet på antalet producerade stolar som finns i avtalet.
Ett sätt att lösa det är att ge flygbolagen utrymme att planera och anpassa kapaciteten efter den faktiska beläggningen när den aktuella avgången närmar sig. Det är ett standardförfarande hos bland andra SAS men kräver å andra sidan en varierad flygplansflotta.
– Detta kan givetvis endast utnyttjas i begränsad omfattning på de sträckor som Trafikverket belägger med trafikplikt och det bygger mycket på att operatören har ett större linjenät än vad Trafikverket reglerar, skriver verket själva i sin Flygutredning.
Att dra ner på antalet stolar stöter dock på motstånd hos kommunerna ute i landet. De är rädda att ett minskat utbud ger minskat resande i stort. Vissa kommuner hävdar också att de har en tillväxt som gör att antalet producerade stolar borde höjas, bland annat som en beredskap för ett ökat resande i framtiden.
Både flygbolagen och Trafikverket vill alltså se en bättre anpassning av kapaciteten. Problemet är dock tillgången på olika flygplanstyper hos de regionala flygbolagen i Sverige. I dagsläget flygs den upphandlade flygtrafiken av Nextjet som använder SAAB 340 med 33 stolar och ATP med 68 stolar medan Avies Sverige och Direktflyg flyger Jetstream 32 med 19 stolar ombord.
De nya flexibla reglerna kan komma att locka fler utländska flygbolag att lämna anbud.
– Alla EU-registrerade flygbolag med ett godkänt driftstillstånd för de aktuella linjerna kan lämna anbud på hela eller delar av trafiken. Jag hoppas på flera anbud som möjliggör en god affärsmässighet och gynnar både flygbolagen och regioner som berörs.
Anbudstiden går ut den 30 september och i början av nästa år ska det vara klart vilket eller vilka flygbolag som får uppdragen. Avtalet löper sedan från oktober 2015 och fyra år framåt.
Följande sträckor ska upphandlas och de flygs idag av följande flygbolag:
Östersund-Umeå, Direktflyg
Torsby-Hagfors-Arlanda, Avies Sverige
Sveg-Mora-Arlanda, Avies Sverige
Lycksele-Arlanda, Nextjet
Vilhelmina-Hemavan-Arlanda, Nextjet
Gällivare-Kramfors-Arlanda, Nextjet
Pajala-Luleå, Avies Sverige
Arvidsjaur – Arlanda är inte med i den aktuella upphandlingen eftersom Nextjet flyger linjen själva, på kommersiella villkor, enligt den allmänna trafikplikten.
Kommentarer
@Torsbybo: Hur lyckas du att få en tågbiljett för 42,50 kr? Billigaste biljetten Torsby-ARN enkel kostar bara 425 kr, nästa priskategori är 735 kr.
Super! Kan de ta bort förbudet med single engine så kan bolagen börja flyga Cessna Caravan eller PC-12. Båda mycket bekväma och tysta i sina resp business/comuter utförande. På vissa sträckor kanske det till och med går ihop sig med C-172 eller varför inte C-152. Problemet med C-152 bilr att klämma in två piloter. Men de kan ju alltid flyga utan pax. Det kanske skulle vara det bästa. Då slipper de dessutom klagomål på att tid tabellen inte följs.
Hej
Vad bittra ni verkar vara. Varför gå ni inte ut I solen I stället för att skriva stolliga kommentarer? Att vara så bittra som ni kan inte vara bra för er!
Mvh
Tore S
Dom allra flesta av oss har ju börjat flyga på mindre propellermaskiner för att sen gå över till jet.. Visst, det finns undantag i form av mpl:are…
Kommuner och flygplatsledningar !
Bryt er bort från överförmynderiet och satsa själva på en långsiktig utveckling.
Ta hand om det som finns kvar i kommunerna, förvalta och bygg upp ett nytt förtroende bland dagens och framtidens resenärer. Det är sent men inte försent.
Kompetenta människor finns tillgängliga som vet hur flyg ska bedrivas. Dock finns de ej hos Trafikverket.
Värna om inhemska jobb och förhindra fortsatt social dumpning i vårt land.
Skattepengar används till farliga billiga öststats bolag. Människor som bor i Sverige blir arbetslösa. De utländska kommer och tar våra jobb till en fjärdedel av de löner som krävs för att bo och leva i Sverige. Hela upplägget säkrar att de utländska aktörerna tar vinsterna och skatterna ut ur vårt land.
Detta vansinne kan endast stoppas med ett utträde ur EU samt med politiker som vågar tala sanning.
Enade de stå och söndrade de falla.
Vilket agerande väljer vi ??
hel enkel sanning: Har man för manga stoler är biljettpriset för dyr. Fran Torsby koster de billigsta flybiljetter ca 10 ganger sa mycket som billigsta tågbiljetten. För en pris som man kan reser till Thailand för reser ingen till Stockholm! Man behöver ju inte straffer dom som bo i glesbygt. Bolaget ska inte få ut ersättning alls – om dom forsöker att få betald förmycket Varje tomm stol bör reducera subventionerna. SJ autkionera ochså ut sina tomma säten.
Pajala kanske kan utnytja flexibiliteten till att försöka hitta ett flygbolag som både har Cessna 152 och 172? Genom att välja rätt flygplan kan de kanske komma upp i en acceptabel beläggning utan att behöva skänka bort biljetterna. Har de bara en passagerare till Luleå och ingen på returen kan de ändå nå 50% beläggning om 152:an används jämfört med bara 17% om 172:an används! Simsalabim så har vi en rikstrafiklinje där det i framtiden t.o.m. kan råda kapacitetsbrist!
Du flyger inte själv va?
Bolag som arbetar och verkar i Sverige ska väl ha samma avtal som gäller för svenska bolag? Hur kan trafikverket missa detta?
Även om ett Svenskt bolag skulle vara lite dyrare så kommer pengarna tillbaka i Skatter och Avgifter i Sverige.
Hopplöst.
Jag bor i Sverige och vill ha svensk, inte baltisk, kvalitet om jag reser inrikes här. Det är helt sjukt att Trafikverket med mina skattepengar ser till att omvandla svenskt till baltisk kvalitet. Varför är det så j*vla viktigt att för Trafikverket att det blir billigt? Varför är inte prio ett att det blir bra och säkert?
Ja helt riktigt. Normalt så har ingen i Saaben betalat för sin linetraining och är troligen inte en flygande elev (MPL).
Ser man endast till flygtimmar på cruice så kan nog en 737 pilot ha mer timmar. Om det nu är erfarenhet?
Men skillnaden är att det oftast är betydligt mer erfaret folk i cockpit på en 737 än en S340 🙂
Om man har problem att åka med en SF340 men kan tänka sig att flyga med en B737 då är man rent ologisk!
Saab gör de säkraste flygplanen i världen.
Kanske är dags för oss svenskar att börja visa upp lite civilkurage och RIKTIG solidaritet gentemot varann. Allt detta som alla skriver här är bevisligen enhälligt samtycke i frågan. Bombardera dessa frågor och åsikter i rätt riktning… Mot Trafikverket och mot media (i större forum som GP, DI m.fl). Här är det ingen som hör oss……..
Om man införde typ 50 % pris och 50 % kvalitet som urvalskriterie, som är normalt i offentliga upphandlingar, skulle man nog få bolag som kan fylla flygplanen med pax.
Otroligt vilken inkompetens som finns på Trafikverket.
Ska man flyga med mindre flygplan än Jetstream så blir det ett uppsving för gamla kolvmotorkärror som PA31.
Eller så får man tillåta persontransporter med enmotorkärror.
Bägge alternativen gynnar haverikommisionen som får mer att göra.
En helt vansinnig upphandling som varken gynnar statskassan eller visar på god affärsmässighet. De utländska bolag som hittills använts har ju varit livsfarliga att åka med trots att dom har haft drifttillstånd. Det gynnar inte statskassan med ett baltiskt bolag som inte betalar ett öre i skatt i Sverige. Som någon skrev vill ingen åka i skramliga små J31/32 eller SF340. Det är nog bättre att satsa på järnväg på de korta sträckorna.
Förlåt, men jag tycker att våra politiker är helt dumma i huvudet. Om de inte kan lösa frågan om inrikestrafik med SVENSKA villkor så bör de avgå genast.
Ett totalt misslyckande i Sverige.
De tar in värdelösa skitbolag som inte kan hålla en hög säkerhetsnivå för att spara lite pengar.
VÅR INFRASTRUKTUR OCH VÄLFÄRD ÄR PÅ VÄG ÅT FANDERS!!
lyse ut upphandlingen i alle EU/EØS-land.
Om vi tar in fler bolag i avies kaliber så kan de snart lägga ner den upphandlade trafiken, det ät väl ingen som vill flyga med avies efter alla tillbud?
Det finns företag som inte låter sina anställda flyga med direktflyg eftersom avies flyger för dem.
Som vanligt så vill man sälja ut Sverige.
Det finns nog bara ett parti kvar som man kan rösta på i höst som vill ha kvar Sverige i Sverige…
Sätter man in minde maskiner än i dag så kan man lika gärna lägga ner. Det är bara hardcore resenären som åker Jetstream och SAAB 340. Ska man få passagerare så får man sätta in bekväma maskiner. ATR 42 borde vara ett minimi krav. Man underskattar flygrädslan hos folk. Jag vet att det finns dom som åker B737 men vägrar åka SAAB 340 p.g.a. flygrädsla.
Trafikverket vill tydligen sänka alla sverigebaserade bolag och BETALA för att få hit skitbolag!!
Jag hoppas att dom har krav på kollektivavtal!!!!! Något som går att lägga in i upphandlingen numera!! Men troligtvis inte. Vi sänker våra egna flygbolag med skattepengar! Bra Sverige! Men man är ju inte direkt förvånad…
Som sagt: Välkomna hit och ta våra jobb, vi betalar er gärna för det dessutom!
Varför ska vi i Sverige vara så jävla naiva och välkomnande? Det är inte bra med “ett stort antal anbud” från alla Europas hörn när Trafikverket bara väljer efter plånboken. En massa “skitbolag” kommer att lämna in anbud och sen kommer vi ha ryssar och polacker överallt. Det finns en anledning till att de är billiga och den stavas inte kvalitet, fråga Haverikommissionen. Det är skandal att våra skattepengar ska gå till skumma baltbolag och samtidigt sänka våra egna bolag. Only in Sweden! 🙁
Nextjet flyger inte Pajala-Luleå.
Kommuner och flygplatsledningar !
Bryt er bort från överförmynderiet och satsa själva på en långsiktig utveckling.
Ta hand om det som finns kvar i kommunerna, förvalta och bygg upp ett nytt förtroende bland dagens och framtidens resenärer. Det är sent men inte försent.
Kompetenta människor finns tillgängliga som vet hur flyg ska bedrivas. Dock finns de ej hos Trafikverket.
Värna om inhemska jobb och förhindra fortsatt social dumpning i vårt land och särskilt inom Norrland.
var hittar man upphandlingsunderlaget
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten