Det blir höjd flygskatt i Storbritannien

Publicerad den 27 april 2009
Kommentarer
Den brittiska regeringen har bekräftat att den håller fast vid sin planerade höjning av den brittiska flygpassagerar-skatten, Air Passenger Duty, APD. Hårdast drabbar höjningarna, som planeras till i november i år och november 2010, de passagerare som flyger medellånga eller långa sträckor från Storbritannien.

Till i november nästa år kommer flygskatten att ökas med hela 112 procent på långdistansflygningar, enligt The Telegraph.

Storbritannien

Från i november i år tvingas en flygpassagerare betala 50 brittiska pund i skatt (cirka 600 kronor) när han/hon flyger från Storbritannien i ekonomiklass till Malaysia, Singapore, Indonesien och Australien, medan skatten från i november nästa år kommer att öka till 75 pund (cirka 900 kronor).

Skatten, i ekonomiklass, blir 45 pund i år och 60 pund nästa år till länder som Japan, Thailand, Indien och Maldiverna,.

Den brittiska passagerarskatten kommer dock, att bli betydligt högre för resenärer i business-class- och first-class.

Både flygbolag och semesterresearrangörer har mycket högljutt protesterat emot den brittiska regeringens föreslagna höjning av flygpassagerar-skatten och just nu när både flygbolag och turistindustri drabbas av fallande kundantal (Flygtorget 27 mars 2009).

 

Willie Walsh, CE på BA

Willie Walsh

Willie Walsh, British Airways-chefen, kommenterade det faktum, att den brittiska regeringen står fast vid förslaget om flygskattehöjningar så här, enligt The Telegraph:

”Flygpassagerar-skatten dubblades för två år sedan, vilket gjorde flygresor från Storbritannien de högst beskattade i världen. Regeringens egna siffror visar, att brittiska flygbolag redan kompenserar för sina klimatkostnader, så det kan inte finnas någon ´grön´ anledning till dessa ytterligare skatter.”

 

Tulpaner

I Holland har regeringen valt att göra precis tvärtemot vad den brittiska regeringen nu gör, nämligen ta bort flygskatten. Där gjordes bedömningen att den flygskatt på 11,25 euro som införts för sträckor upp till 2 500 kilometer, d v s de flesta rutterna inom Europa, hade fått till följd att omkring 900 000 potentiella turister under ett år undvikit att flyga via Holland, främst då Amsterdam Schiphol.

En utredning som det holländska finansdepartementet gjort visade, att flygskatten visserligen dragit in 300 miljoner euro till staten men att den, genom att besökare svikit landet på grund av den hade kostat landets ekonomi 1,2 miljarder euro (Flygtorget 27 mars 2009).

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten