Det knakar i fogarna ……

Publicerad den 1 december 2006
Kommentarer


Ekonomi- och strategichefen för Iberia, Enrique Dupuy de Lome lät en "bomb" brisera i torsdags när han för en spansk affärstidning uttalade sitt missnöje med Oneworld som domineras av British Airways.

Han uteslöt inte att söka ett samarbete med Lufthansa dominerade Star Alliance, och en framtida fusion med Lufthansa var inte heller uteslutet.

Iberia är trängt av vad som sker på marknaden där Air France - KLM fusionen fungerar och nu kan det vara aktuellt igen med att ta in Al Italia; förutsättning att Italienarna överlämnar ett nollställt bolag till Air France gruppen. Även det som sker i USA med US Airways övertagande av Delta Airlines påverkar.

Det som fått Iberia att sätta kaffet i vrångstrupen är nog ändå Ryanairs blockering av Air Lingus efter att Ryanair nu förvärvat tillräckligt med aktier i Air Lingus, där inga andra bolag nu kan lägga ett bud.

En samordning mellan Air Lingus och Ryanair är endast en tidsfråga varför Ryanair kan vänta ut Air Lingus och huvudägaren som är irländska staten. Med över 50 miljoner årliga resenärer i ett sammanslaget Air Lingus och Ryanair,  och med en kassa som inget annat flygbolag, samt tillgång till slottider på A-flygplatser, sätter det skräck även bland dom stora flygbolagen i Europa.

Iberia ledningen har saknat en fast strategi och hoppades på sin egen fullkomlighet och den starka spanska hemmamarknaden. Lågprisbolagen tar nu över allt mer även i Spanien och både easyJet och Ryanair planerar att ge sig in på den spanska inrikes marknaden, som är den största i Europa. Detta har fått Iberia ledningen att ägna sig åt att blockera så länge det går genom alla kors och tvärs anknytningar som Spanien består av, men misslyckats.

AVE tåg, Sevilla, (Wikipedia)FlygShutteln och kassakon Barcelona – Madrid är i fara när dom nya super snabba AVE tågen med hastigheter närmare 400 km starta sin trafik, vilket man lärt sig av sträckan Madrid – Sevilla, där tåget är den store vinnaren och slagit ut flyget. Kvarstår fastlandstrafiken till Kanarieöarna samt till Mallorca och så Iberias stora styrka som är Sydamerika samt Europa.


Ett samgående mellan Lufthansa och Iberia lär inte gå utan problem där Lufthansa folket ännu inte kommit över Iberia ledningens agerande i det för 20 år samägda charterbolaget VIVA med bas på Mallorca.

Lufthansa folket skapade VIVA då Iberia inte trodde på verksamheten. När man efter något år såg framgången krävde Iberia alla viktiga funktioner i bolaget och snart satt halva släkten till cheferna i alla tänkbara funktioner och körde bolaget i botten. Det tog Lufthansa flera år att ta sig ut ur det äventyret både ekonomiskt och känslomässigt. Sedan denna händelse har det alltid varit kyliga relationer mellan Lufthansa och Iberia.

Utspelet, där Iberia chefen inte utesluter en framtida fusion torde nog hänga ihop med det nya lågpisbolaget SAS SnowflakeClickair som redan är ett ekonomiskt fiasko liksom när BA sålde sitt GO till easyJet. Iberia folket har inte lärt sig läxan av de misstag som samtliga monopol carriers gjort, dit SAS Snowflake också skall räknas. 


Att Iberia nu går ut i pressen och luftar sina tankar är naturligtvis i första hand en ekonomisk fråga. Iberia aktien ökade med nästan 2% efter att artikeln publicerades den 30:e november.

Lufthansa kan vara intresserad på sikt men har fult upp med att hålla ihop Star Alliance samt SWISS integrationen som har tagit långt mer på managementet än man vill tillstå. Övertagandet har också kostat en del mer än man beräknade. Lufthansa 747

Ett samgående med Iberia är inte bara ett räknestycke utan också ett samgående med folk från en helt annan kultur än den Lufthansa står för.

Om det är klokt återstår att se, vad det får kosta för Lufthansa vet ingen.

Är Iberias utspel som att annonsera på en site för ensamma hjärtan där man söker förnyelse, eller är det en signal till BA där BA växer i världen och tjänar mera pengar samtidigt som man gör allt rätt, och detta kan en spanjor aldrig erkänna?

Iberia chefen Dupuys utspel är säkerligen väl regisserat, samtidigt som han låter marknaden veta att bolaget  genom rationaliseringar skall förbättra sitt koncernresultat med 6 miljarder kronor inom 3 år. Det är högt ställda mål när man vet att Iberias lågprisbolag befinner sig i uppstart, vilket som bekant kostar alltid långt mer, och som cheferna vill låta marknaden få veta först efteråt, och då är det chefen för dotterbolaget som misslyckats och får söka ett nytt jobb!

Lufthansa har fört inofficiella samtal till och från med SAS att överta Spanair. Det har aldrig kommit längre änspanair, liten till samtal eftersom Spanair också har ett och annat lik i garderoben efter att de 2 spanska ägarna dränerat bolaget på hundratals miljoner kronor;  gjort dom till multimiljonärer där SAS snällt skjutit till med nytt kapital under många år. Redan idag har Lufthansa code sharing på många linjer med Spanair.

Vad SAS skall till med Spanair till är nog en bra fråga betr ett bolag som varit till praktisk taget ingen nytta för SAS. Kan det vara så att Lufthansa och SAS har en hemlig plan på ett övertagande och Iberia ledningen nu kastar ut ett par krokar för att stoppa Lufthansa?

Är man konspiratorisk lagd kan man nog finna många lösningar. I vart fall bollar man med stora värden och ingen av företagen har råd med fler misstag. BA är den store vinnaren på världsmarknaden där bara Lufthansa är den ende konkurrenten att räkna med. De båda bolagen har lyckats över förväntan med sin 1:a klass avdelning och tjänar stora pengar. Både Lufthansa och BA har stort flyt i sina verksamheter där man lämnat samtliga konkurrenter långt bakom sig.

Iberia chefen Dupuy har öppnat ridån på glänt nu kommer det att hända en hel del framöver även i Europa och inte bara i USA.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten