Digital teknik ger rörelsehindrade passagerare hjälp på flyg
Publicerad den 2023-07-28 00:00av Redaktionen En bättre resenärsupplevelse också för personer som behöver assistans.
Med digitala lösningar kan uppdrag på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport koordineras bättre och snabbare.
Lagom till sommarens mest intensiva semesterresande stärker Swedavia arbetet med uppdragskoordinering så att rätt person finns tillgänglig på rätt plats när en resenär har behov av assistans, så kallad PRM-tjänst. På Landvetter har en webbapplikation för effektiv uppdragskoordinering nyligen lanserats. På Arlanda finns applikationen sedan tidigare men nu lanseras en funktion som följer rullstolarnas position på flygplatsen i realtid och på det sättet kan Swedavias personal snabbt hitta en ledig rullstol när en resenär behöver en. Vid sidan av det nya digitala verktyget har också arbetsprocessen förbättrats.
Bara på Arlanda arbetar nära 100 personer med PRM-tjänsten. Under högsäsong dubbleras denna siffra för att för att möta upp ett ökat resenärsbehov och täcka upp för semestrar.
– En vanlig vecka under sommaren kan vi ha 3000 PRM-uppdrag att koordinera och utföra i rätt tid. Den nya appen med positionering kommer att underlätta mycket både för vår personal som använder den och våra resenärer som tar hjälp av Swedavias PRM-tjänst., säger Fredrik Holgersson, verksamhetsprocessägare för PRM-processen på Arlanda.
Förutom rullstolar och ledsagning har PRM-tjänsten vi ett antal fordon till hjälp och två "highloaders".