Featured article image

Direkt till Kalifornien – men inte från Arlanda

Publicerad den 30 december 2019
Kommentarer
Oslo och Köpenhamn. Båda städerna har nästa säsong direkttrafik till Kalifornien. Stockholm däremot är, trots stor marknad, utan nonstop till västkusten i USA. Över huvud taget har Arlanda svårt med långlinjerna västerut just nu.
År 2019 var inget bra år för Arlanda när det gäller långlinjer: SAS koncentrerar allt mer av den interkontinentala trafiken till Köpenhamn och den senaste i raden av överflyttningar från Stockholm är linjen till Los Angeles. Återstår de två långlinjer med SAS som i princip alltid funnits, New York och Chicago. Ett visst mått av kompensation är det faktum att All Nippon Airways återknyter Stockholm med Tokyo och att China Eastern nu gör Shanghai till en åretrunt-destination. 
När Norwegian etablerade långlinjer från Arlanda valdes Oakland Airport, strax norr om San Francisco, som flygplats för trafiken till the Bay Area. Alla tre skandinaviska huvudstäder fick en linje dit. Att välja den relativt lilla regionala flygplatsen Oakland gav snabba flöden genom terminalen och lägre avgifter än på stora San Francisco International.
Sedan dess har Norwegian gjort stora förändringar i långlinenätet. Bland annat försvann rutten mellan Arlanda och Las Vegas tidigt, följd av Oakland. Den stora neddragningen kom dock i och med beslutet att under kommande vintersäsong stoppa all långlinjetrafik från Stockholm.
I de planer som nu gäller för sommarsäsongen nästa år är San Francisco tillbaka på Norwegians linjenät, från Oslo och ytterligare fyra europeiska flygplatser: Gatwick, Rom, Barcelona och Paris. Redan nu har dessutom flytten från Oakland till San Francisco International inletts. Det gör att Skandinavien från den 29 mars nästa år har två direktlinjer till huvudflygplatsen i San Francisco eftersom SAS numera flyger dagligen från Kastrup.
Men Arlanda har alltså till skillnad från Oslo och Köpenhamn ingen direkttrafik till Kalifornien i och med att SK 939 till Los Angeles flyttats över till Köpenhamn. Det trots att det finns en tydlig svensk marknad för trafik till både San Francisco och Los Angeles. Enligt Swedavias analyser reser 100 000 personer tur och retur från Arlandas upptagningsområde till San Francisco vara en stor del är affärsresenärer till IT-branschen där. Los Angeles har ytterligare större marknad. Över huvud taget ligger USA’s västkust, inklusive Seattle högt på önskelistan för direkttrafik från Stockholm.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Linkan
2020-01-03 12:15

Det är andra som tycker att det är billigare att flyga från våra grannländer.

Men det blir nästan alltid dyrare.
Bor jag i Sverige och skall flyga till Kalifornien jämför jag de närmaste flygplatserna i grannländerna.
Det kostar att ta sig till andra länder. Även tåget Malmö Köpenhamn kostar. Bor jag i Stockholm har jag en lång väg till Köpenhamn.
SAS har bra priser till Kalifornien från Stockholm trots flygskatt.

@Linkan
2020-01-02 22:04

Om du vill jämföra priser bör du jäm föra priset via CPH med vad det kostar att flyga via AMS, LHR, FRA, CDG.
Långlinjerna som har försvunnit från ARN kommer inte tillbaka.

Mr €
2020-01-02 19:39

Sveriges regering tror man är likvärdig med Tyskland/England och inför skatter som våra mindre grannländer inte inför och därmed får en stor passagerarström från Sverige. Nederländerna tog bort sin skatt och lever gott på transit från Tyskland. Snart svenska skattefinansierade snabbtåg från hela södra sverige till CPH.

sv Linkan
2020-01-02 10:09

Kph ?

Skattmasen
2020-01-02 08:14

2019-01-11
Uppgörelsen mellan S, MP, C och L innehåller flygskatt, ……..

Det var således en majoritet av riksdagens ledamöter som beslutade om flygskatt 2019

sv Daniel A
2020-01-01 17:28

Problemet är enkelt. Införandet av flygskatt och skrämselpropaganda angående klimatet, från miljötokarna kan det inte bli annat resultat.

Nyheter för dig?

Linkan
2020-01-01 17:03

Det är billigare åka på en bokning ARN – KPH – LAX retur LAX – KPH – ARN (3.730:-)
än KPH – LAX retur LAX – KPH (4.534:-)

Utresa måndag 16 mars hemresa 27 mars med SAS.
D.v.s du flyger 804:- billigare per person från Arlanda trots flygskatt.

Köpenhamn är dyrare än Arlanda för personer som påbörjar och avslutar sin resa där.

Störst & Bäst
2020-01-01 08:29

Så kan det gå när ett land som Sverige här hemma i Sverige utser sig själva till att vara störst och bäst hela tiden. Vi får ta slasken och ska vara glada för det.

Klimatskeptikern
2019-12-31 13:11

Glöm inte flygskatten som infördes av ett litet skitparti som fick 4% av rösterna senaste val.
Den skatten fick nej av 90% av remissvaren då den inte beskattar utsläpp utan passagerare. En familj på 4 personer betalar 3200 kr för en t.o.r. till Kalifornien. Tar man tåget till CPH eller OSL och flyger därifrån slipper man den dumma utgiften.

Stefan
2019-12-31 12:28

Det kommer fyllas på med andra aktörer, marknaden finns, SAS vill bara inte kanabalisera på sin egen CPH verksamhet genom att erbjuda Longhaul även från ARN. Sen att det finns Svenskar som gläds åt detta o hatar ARN till den milda grad att dom helst hade gräsbelagt varje bana på Arlanda är en helt annan sak o borde passa på annat forum, ev oxå kompleteras med ett läkarbesök.

MAW
2019-12-31 11:41

Flygbolagen varnade för detta när debatten om flygskatt startade. Förstår inte varför så många är förvånade? Flygskatt, höjda start/landningsavgifter och en av västvärldens svagaste valutor, plus flygskam. Sedan flygdebatten startade har Arlanda tappat 11 långlinjer, inrikestrafiken störtdyker vilket påverkar matartrafiken till dessa. Det är nog bara att acceptera att vi får flyga via OSL, CPH eller HEL i framtiden när vi vill ut i världen, alternativt rösta fram en annan regering i nästa val.

Anonym
2019-12-30 22:58

Stor Sthlm måste bygga ut & satsa allt på Arlanda! Lägg ner Bromma, Skavsta, Västerås flygplats & flytta flygtrafiken till Arlanda. Först då kan Arlanda bli Nordens största flygplats!

Daniel A
2019-12-30 17:56

Vad är problemet egentligen, om de lägger ned en linje som ingen eller få vill åka, då lägger man ned nåt som inte behövs vilket är sunt. Dessutom är anslutningarna ute i Europa så pass bra att behovet av direktflyg är tämligen begränsat.

Tror alla ARN fanatiker får glömma drömmen om att Arlanda ska bli ett nytt Heathrow.

Pelle
2019-12-30 17:42

Det känns som ett lämpligt läge för EK och/eller QR att gå ner på ARN och plocka pax till/från SFO/LAX.
De flyger ju tvärs över flera gånger om dagen och med noll konkurrens är spelplanen öppen…

Realist
2019-12-30 13:10

Det är i detta avseende inget fel på Arlanda. Att linjen flyttas till Kph beror på att vi som flyger från Arlanda är för få som vill betala vad det kostar.

Priserna ARN – LAX har varit mycket förmånliga. Beläggningen med Business och Ekonomi Extra har varit dålig.

Själv bokade jag alltid en ekonomibiljett och la ett bud på uppgradering vilket jag nästa alltid fick godkänt. Betalade endast en bråkdel av ordinarie pris.

A340
2019-12-30 11:25

hur många miljoner bolaget tappat på grund av att Arlanda inte har tillräckligt långa banor. Tonvis med last lämnas kvar när Arlanda år efter år stänger sin enda långa startbana för underhåll. Bättre att flytta trafiken till en flygplats där man får med sig sin payload.

Greger
2019-12-30 11:04

Arlandas totala fiasko är fullbordat.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten