Direktflyg Pajala – Stockholm kan bli verklighet
Publicerad den 5 februari 2014Pajala Airport har idag en reguljär flyglinje, till och från Luleå, med två dagliga avgångar. Den ingår i systemet med upphandlade flygtransporter och gör det möjligt att från Luleå flyga vidare, till Arlanda och vidare till utländska destinationer. Men det är ett omständligt sätt att flyga och flygplatsen har länge haft en direktlinje till Stockholm på önskelistan.
Bakom behovet ligger främst den växande gruvnäringen i området och med en direkt förbindelse till Stockholm, ska enligt planerna näringslivet i regionen få ytterligare skjuts.
Den nya trafiken ska i så fall flygas av Avies Sverige AB som idag flyger linjen till Luleå med inlånade Jetstream 32 med 19 stolar ombord från moderbolaget i Estland. Samma flygplanstyp ska i så fall användas på den cirka 2,5 timmar långa flygningen till Stockholm. Avies flyger idag en passagerarlinje från Pajala till Tallinn var fjortonde dag när flygplanen ska in på översyn på hemmabasen.
Pajala Airport har de senaste åren lyckats locka till sig en serie Tomtecharter under december månad. Det är researrangörer ibland annat England och Holland som ordnar gruppresor till ”Tomtens verkstad”. Redan nu är sju sådana flygningar planerade för 2014 och det kan också ge möjlighet att sälja flygstolar från Pajala till de europeiska destinationerna varifrån chartern kommer.
Kommentarer
En liten läsning om bolagets hantering av incidenter som bedöms som allvarliga.
http://www.havkom.se/virtupload/reports/RL%202014_01.pdf
Sedan kan man även diskutera ansvarsförhållandet med AFIS tjänst där AFIS tjänstemannen är direkt underställd flygplatschefen. Detta ökar ju inte heller på viljan att rapportera ett tillbud.
Någon nämnde tidigare flygbolagets duktiga piloter. Läs rapporten först, jag tycker inte det var några duktiga piloter.
Någon gång i framtiden kanske någon kommer på att man kan lägga till Pajala i en slinga från Stockholm via en annan mindre Norrlandsflygplats, typ Arvidsjaur, Gällivare eller varför inte Rovaniemi eller Kittilä?
Någon som som vet vart man tar TR på J32a?
Hört att avtalen ska va lukrativa i Estland. Ryktet säger 10 000 kr i månaden minst… Och man sover alltid på Hilton eller minst 5 stjärniga hotell.
Jobba där ett par år och man är ekonomiskt oberoende.
OMG
Det blir nog inte så många som har lust att sitta i en Jetstream i 2.5 timme. Men om man törs satsa på en EMB 135 eller nått liknande så skulle det säkert funka. Varför tror alla inom flyget att alla pax är mashokister?
Svenska Avies flyger ingenting eftersom de inte är ett flygbolag. Linjen ner till Stockholm blir gissningsvis en tur i vecka för att planet sedan skall transporteras hem till Estland varje helg. Sedan kan man fundera på om dessa skall tillåtas flyga inrikes sverige med bas i sverige med estländska löner och villkor.
Ett gäng bitterfi…. Går det gra att “jobba” på A-kassan?
De har ju flugit till Tallin från Pajala med passagerare i ett par år redan. Så de går nog att flyga till Sthlm också:)
detta händer väl alla…….med eller utan rookies eller?
http://www.aeroinside.com/item/3320/avies-js31-at-kardla-on-oct-28th-2013-rejected-takeoff-after-runway-excursion
Har ATP:n också en tröskel i mittgången? Jag har hört att ATP:n ska vara lika tyst som en Fokker och det är väll knappast en Jetstream?
Det är inte på nåt sätt sämre att åka Jetstream än att åka åldersstigna ATP med Nextjet från Norrland till Arlanda. Prestandamässigt OK och Avies har duktiga piloter och inga rookies i bolaget. Det är märkligt vad många som skriver här är negativa och tycks veta det mesta om flyg.
Kan man köra på en motor dit,har hört att deras motorer brukar stanna lite då å då.
Äh, jävla bakåtsträvare.. Kul med småflygplatser som går framåt. Kom igen, Pajala
Vilken skräckresa, 2,5 tim i en skramlig och bullig J32. Skulle jag aldrig betala för. Det kanske går bra att transportera bullerskade gruvarbetare i.
Inte drömläge att skumpa jetstream i 2,5h
Arlanda har ju bred landningsbana i alla fall.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten