Små flygplatser och tunna inrikeslinjer linjer lever just nu osäkert. Men ett eldrivet och kostnadseffektivt regionalflyg kan bli räddningen undan sotdöden
Elflygplan
Det svenska inrikesflyget rasar och ingenting pekar just nu mot att det är en nedgång som stoppar den närmaste tiden. Det är ett problem för flygbolagen, flygplatserna och i förlängningen av det, tillgängligheten på många platser vid sidan av de stora städerna. I ett framtida skräckscenario läggs en del av de minsta flygplatserna ute i landet ner.
Det var dock ett en framtidsbild som inte var närvarande under ett seminarium om elflygets framtid i går. På plattan stod en tvåsitsig, eldriven maskin från tjeckiska Onix parkerad. När den inte var uppe och flög med passagerare, vill säga. I sig ser inte den eller liknande eldrivna flygplan mycket ut för världen och i dagsläget kan de inte tillgodose något större flygande transportbehov.
Men som symbol för framtiden är signalvärdet stort.
– De representerar den första generationen elektriskt drivna flygplan. Nu är vi inne i den andra generationen dör vi tar befintliga flygplanskroppar och sätter in elmotorer. Nästa steg är generation tre när vi bygger flygplan som är baserade på elteknik från start.
Det sa Anders Forslund, en av initiativtagarna till Heart Aeropspace i Göteborg som har den ambitiösa agendan att ha en eldriven maskin med två otorer i luften för första flygtester inom ett par år. ES-19 som maskinen heter ska ha 19 stolar ombord och en räckvidd på 400 kilometer.
– Kraften är mellan 800 och 1 000 kilowattimmar, som åtta teslabilar ungefär.
En framtida verklighet med eldrivna regionalflygplan med den typen av kapacitet kan bli räddningen för det i dagsläget plågade svenska inrikesflyget.
– Elflyg kommer att kunna ersätta konventionellt flyg med förbränningsmotorer på kortare regionala linjer. Elflyg är en viktig pusselbit tillsammans med biodrivmedel och effektivisering i luften, skriver Transportföretagen i en programförklaring.
Det är bland annat de betydligt lägre driftkostnaderna som ger mindre regionala flygbolag möjlighet att driva linjer som idag är olönsamma med konventionella flygplansflottor. Visionen är en småskalighet, både vad gäller flygplatser, passagerarunderlag och flygbolag. Men knappast vad gäller ett möjligt linjenät. I Norge, där Avinor har målsättningen att allt inrikesflyg ska vara eldrivet, har sträckan Bergen – Stavanger utsetts till testplats. Det är knappt 20 mil de två städerna emellan och i dagsläget flyger cirka 600 000 passagerare där årligen. En tät trafik med elflygplan kan minimera den klimatbelastningen väsentligt, säger Anders Forslund.
Hans Dunder ansvarar för Greenfly Away, den testarena för elflyg som just nu byggs upp på flygplatsen i Östersund. För övrigt en kort eldriven flygresa från Trondheim där Rolls Royce num lagt hela sin utveckling av elmotorer. Han tar ett motsvarande svenskt exempel.
– Linjen från Östersund till Umeå, en av de få rutterna som går på tvären i Sverige är ett självklart val. Det är en upphandlad linje som flygs med Jetstream 32 och vi räknar just nu på hur mycket billigare det blir med ett eldrivet flygplan. Siffrorna är inte klara men det kan inte vara tal om annat än att den linjen är en lågt hängande frukt för eldrift, säger han.
Just möjligheten att flyga på tvären i Norden, en stor del av den nu pågående utvecklingen av elflyg sker inom ett brett nordiskt samarbete, är ytterligare något som talar till det regionala flygets framtid. Idag måste merparten av alla flygningar inom Sverige, Norge och Finland passera huvudstadsflygplatsen. En resa från norra Norge till norra Sverige går därför via både Gardermoen och Arlanda, istället för tvärs över gränsen. Hans Dunder pekar på en rad möjliga linjer för elflyget, Stockholm – Visby, Karlstad – Sundsvall, Skellefteå – Vasa, Göteborg – Köpenhamn. En del av de flygs idag med jet och turboprop.
– Just det, elflyget ersätter de maskinerna på den typen av korta sträckor vilket gör att de kan överföras på linjer där elflyget inte längre klarar räckvidden. Kan de dessutom tankas med biobränsle har vi ytterligare förbättrat flygets hållbarhet.
– Den typen av korta flygningar med högt antal frekvenser varje dag gör att det småskaliga flyget i princip blir en del av den vanliga kollektivtrafiken.
Fredrik Kämpfe, branschchef flyg på Transportföretagen håller med.
– Elflyg är inte längre en vision utan verklighet och uppskalningen av tekniken pågår snabbt.