Featured article image

Braathens Airbus-verksamhet i konkurs

Publicerad den 2025-09-30 07:39av Redaktionen
Uppdaterad den 2025-09-30 07:49
Kommentarer
Braathens tvingas ansöka om konkurs för Airbus-verksamheten på grund av likviditetsbrist i Braathens International Airways AB – ATR72-600 fortsätter flyga enligt plan.

I slutet av augusti beslutade Braathens Styrelse att satsa på en växande flotta av turbopropflygplanet ATR72-600, samtidigt som Airbus-flygplan kopplade till avtal med researrangörer och andra flygbolag successivt skulle fasas ut. Styrelse och ledning hade vid det tillfället pågående aktiviteter för att säkra finansiering för fortsatt drift under utfasning och avveckling av Airbus-flottan.

De finansieringsinitiativ som bolaget initierat har inte lyckats och som ett resultat har Styrelsen för Braathens International Airways AB tvingats ansöka om konkurs vid Stockholms tingsrätt för de bolag som är kopplade till Airbus-verksamheten – Braathens International Airways AB och Braathens Crew AB. Det innebär att samtliga flygningar med Airbus för researrangörer ställs in omgående. Bolagen har sammanlagt cirka 200 anställda, varav samtliga omfattas av den statliga lönegarantin.

Braathens International Airways AB etablerades 2022 för att erbjuda Airbus-flygningar till researrangörer. Etableringen blev mer komplex än väntat och försenade flygplansleveranser samt högre etablerings- och driftkostnader resulterade i ekonomiska utmaningar. Under 2023 genomgick bolagsgruppen en rekonstruktion där situationen i Braathens International Airways AB var en starkt bidragande faktor. Sedan dess har efterfrågan från researrangörer fortsatt att minska och trots kostnadsbesparande åtgärder har det inte varit tillräckligt för att säkra fortsatt drift.

Den 27 augusti 2025 beslutade Styrelsen därför att avveckla Airbus-verksamheten genom en successiv utfasning. För att säkra kostnaderna för fortsatt drift under utfasningen krävdes en omfattande ytterligare finansiering, vilket tyvärr inte har lyckats. Sedan pandemin har ägarna investerat över 300 miljoner utan lyckats få lönsamhet i Airbus-verksamheten. Styrelse och ledning beklagar djupt situationen, men givet det akuta finansiella läget finns det inga alternativ kvar.

– Det är med stort vemod som Styrelsen i kväll har tvingats lämna in en konkursansökan för Airbus-verksamheten. Den finansiering som vi har försökt att få på plats för en kontrollerad utfasning har tyvärr inte gått i mål och jag förstår att de som drabbas är ledsna, chockade och besvikna. Nu har vi inget annat val än att ställa om och fokusera på den del av verksamheten som kan uppnå långsiktig lönsamhet, säger Per G. Braathen, styrelseordförande och majoritetsägare i Braathens.

Bolagen Braathens Regional Airlines AB, Braathens Regional Airways AB, Braathens People AB och Braathens Support AB är inte föremål för konkursförfarandet. Verksamheten fortsätter i dessa bolag, vilket innebär att Braathens ACMI-flygningar åt andra flygbolag med ATR72-600 fortsätter som planerat. Nu inleds följdprocesser som fackliga förhandlingar, framför allt kopplat till övertalighet inom administrationen på grund av avvecklingen av Airbus-verksamheten. Inom kort kommer Styrelse och ledningen att vidta åtgärder för att bevara de delar av verksamheten där det finns efterfrågan och livskraft. Målet är att fortsatt leverera enligt avtal och att i längden bevara arbetstillfällen inom verksamheten.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Mattias
2025-09-30 09:48

Hur kan en bransch som just nu tjänar så mycket pengar gå så dåligt? Det är historiskt stor efterfrågan på just solresor och priserna är högre än vad de flesta kan minnas tidigare. Vad är detta för bransch. Otroligt många människor får sina liv förstörda en lång tid framöver pga detta. Tack och lov för statlig lönegaranti för alla drabbade, även fast det är en klen tröst.

Bosse
2025-09-30 09:31

Uselt skött. Inte många bolag som kan ta över med så kort varsel, så jag antar att det blir skitbolag som Enter och liknande. AirBaltic hade kanske kunnat lösa det, men frågan är om deras A220 är tillräckligt stor? Fint bolag och fina maskiner annars.

Stockholmare
2025-09-30 09:12

BRA verkar satt det i system med rekonstruktion och konkurs. Fyfan va uselt! Rejäl känga till rekonstruktören som lät detta gå igenom två gånger!

BRA
2025-09-30 08:53

Vilka flygbolag kan ta över efter Braathens?

Johan
2025-09-30 08:51

Lider med dom anställda , verkligen tragiskt. Men en känga till ledningen. Bedrövligt.

Apollo
2025-09-30 08:50

Ja Apollo har sig själva att skylla! Nu får man ta smällen av att lägga ner NVR

Apollo
2025-09-30 08:43

Ving räddas av sitt eget flygbolag Sunclass Airlines, men Apollo blir det nog dyrt för.

Lasse
2025-09-30 08:39

Lider med alla underleverantörer, men även Ving och Apollo som var stora kunder på Airbus-flottan, och som nu måste leta upp nya flygbolag för sin produktion. Det måste vara ganska panikartat på Apollo?

Mattias Henriksson
2025-09-30 08:27

Trist, men tyvärr väntat. Det har varit svårt med lönsamheten.

Vem kommer nu flyga charter åt researrangörerna?

Tompa
2025-09-30 08:24

Självklart är det ett medvetet upplägg att konkursa just den del man vill lägga ner. Sparar säkert stora summor för bolaget och andra får ta smällen. 🤮

Ekonomi
2025-09-30 08:19

Den lite mer komplicerade företagsstrukturen räddade ändå många delar när det gick sämre för Braathens International Airways AB.

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500