Ett steg närmare flygplats i Sälen

Publicerad den 10 maj 2013
Kommentarer
Miljödomstolen har godkänt ansökan om att få bygga en flygplats i Sälen. Därmed har arbetet kommit ytterligare ett steg närmare att förverkliga Sälen-Trysil Airport. Prislappen är satt till under en miljard.

Det är fjorton år sedan en ny flygplats med reguljär trafik invigdes i Sverige senast. Då var det Pajala som öppnade 1999. Nu kan det vara på gång igen sedan arbetsgruppen bakom Sälen-Trysil Airport fått ett godkännande från miljödomstolen som inte tänker stoppa planerna på en helt ny flygplats vid Mobergskölen, strax utanför Sälen.

– Det var ett viktigt beslut men vi har en lång väg kvar att gå innan allt är på plats, säger Jonas Persson som sedan flera år driver frågan om en nya flygplats.
                     
Miljödomstolens utlåtande ger tillstånd till 11 000 flygrörelser per år vilket väl täcker det behov som flygplatsen ska fylla.

– Vi har tidigare fått ett 4C-tillstånd av Transportstyrelsen och tänker därför bygga en bana på 2 500 meter för att kunna ta emot flygplan upp till Boeing 737 och Airbus 320-familjen. Det är de flygplan som lågkostnadsbolagen oftast använder.
                     
Det är just lågkostnadsbolagen och de stora turistströmmarna som Jonas Nilsson och det övriga näringslivet vill locka till Sälenregionen med hjälp av en ny flygplats. Idag finns en 1 200 meter lång asfalterad bana, enbart avsedd för sportflyget. Med den som bas ska en internationell flygplats byggas upp och de första beräkningarna landar på en kostnad på cirka 800 miljoner kronor.

– Vi har börjat jaga finansiering och får hjälp också från den norska sidan. Trysil har varit med sedan idén föddes och de kommer också att bidra till kostnaderna. Men visst är det massor av pengar som ska fram.
                     
Närmaste flygplats idag är Mora, 10 mil från Sälen men den är enligt Jonas Persson inget alternativ på grund av avståndet till skidbackarna. Inte heller den lilla flygplatsen i Trysil går att bygga ut och några andra flygplatser med full kapacitet finns inte inom rimligt avstånd.

– Vi behöver en egen flygplats om vi ska kunna utveckla turismen och näringslivet här i regionen. 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Långbänken
2013-05-14 20:36

Ännu ett exempel på kommunpolitiker som vill stå staty på torget. Att bygga en jätteflygplats i ödemarken för några få månaders vinterturism uppfyller alla krav på svårbotade psykiska åkommor hos upphovsmännen.900 miljoner…..! Den enda ort i Sverige där man kunde satsa är rimligen Åre.

Snigeln
2013-05-14 12:16

De som kommer att tjäna på detta är ju Skidanläggningen i Sälen. går en flygplatsen sen med förlust så kommer Malung-Sälen kommun att gå in med driftbidrag. eller så blir det en “lekstuga” för en del piloter. se bara hur det gick med IDRE flygplats. finns säker mer att ta på. så varför skall flygplatsen i Sälen gå så bra som de säger?

Anders1
2013-05-14 00:57

Men snälla rara, vad ska vara speciellt med att besöka ödemarken? Vill jag ha “ren luft” kan jag väll besöka en syrebar i Tokyo. Vill jag se träd åker jag väll till regnskogen i Costa Rica. Vill jag se vilda djur är afrikas savanner ett bra tips. Alla dessa har f.ö. jämförbara priser med fjorton dagar i svenska vildmarken inkl. flyg, mat och allt. Dessutom slipper jag lopphotell och Frasses…

Patrik Pilot
2013-05-11 10:33

Sälenområdet precis som Vilhelmina med kranskommuner tror att en ny flygplats är lösningen på precis allt. Att flyga några få vintermånader upp till Norrland kommer att bli vanvettigt dyrt och icke ett gångbart koncept på årsbasis. Jämför utveckling i Finland som ändå är ljusår före Sverige när det gäller vinterturism. Vi måste bli bättre på att ta hand om besökarna och verkligen kunna erbjuda något speciellt. Det kan vi inte idag.

Berra
2013-05-10 22:40

@anders1

Det är ju kul med en flygplats!! Framför allt för kommunpolitiker.

Det kan ju ev innebära arbetstillfällen!!

Anders1
2013-05-10 22:17

Kättilä flygplats har ca 70 000 internationella passagerare årligen. Siffran har sjunkigt varje år sedan 2008 och var år 2011 den lägsta någonsin. Det motsvar en (1) fullsatt Boeing 737-800 per dag i snitt över året. Skavsta flygplats, som också försöker leva på lågprisflyg har ca 2,3 miljoner passagerare men går ändå med gigantisk förlust. Pajala som dras upp i denna artikel lyckas inte ens nå upp i 3000 passagerare per år. Snälla kommunpolitiker, tänk med huvudet istället för hjärtat!

Berra
2013-05-10 22:03

Nu är jag ju inte någon fantast av snö,eller hatar detta elände. Men om man nu ska marknadsföra detta kylelement som gör sig bäst i drinken. Bör man inte sattsa på det enda vi har rent alpint i Sverige typ åre?

Mats
2013-05-10 21:41

Kittilä i Finland är ledande i Norden vad gäller inkommande charterflyg vintertid, från framförallt Storbritannien. Klart Sälen ska öka sin konkurrenskraft och vända sig mot den internationella marknaden.

Jocke
2013-05-10 21:27

Jag och familjen kommer att utnyttja denna linje om det nu blir ngn från Göteborg. Är så trött på att bila upp.

Nollvision
2013-05-10 20:23

Ähhh det är väl bättre att dom flyger dit än att dom kör ihjäl sig på vägen dit.

Anders1
2013-05-10 18:58

VEM ska flyga dit och VARFÖR? Sätter man sig i ett flygplan kan man väll lika gärna flyga till en trevligare skidort med varmare klimat, bättre skidåkning, hotell med bättre standard och godare mat? Dessutom kanske till mindre än halva priset! Vilka lågkostnadsbolag satsar på småskalig skidturism? Jag tycker det är hål i huvudet över hela detta projekt.

marcus
2013-05-10 15:44

Basel-mulhouse-Freiburg har stadsnamn från tre olika länder, så vad är problemet? Förövrigt hade jag tyckt att köpenhamn-malmö flygplats vore en utmärkt ide!

Per
2013-05-10 13:46

Jag tycker det ger ett dåligt, rentav oseriöst intryck att en sida som utger sig för att vara formellt språkrör för den svenska flygbranschen använder det förlegade begreppet “sportflyg”. Allmänflyg är den korrekta termen vilket torde vara baskunskap för alla flygjournalister.

pf
2013-05-10 12:48

Finnes det ikke en flyplats der i dag?

Og, kan man virkelig ta et navn i et annet land med i sitt officielle navn, hva da med Kastrup, København-Malmø lufthavn?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten