Europaparlamentet höjer kraven på flygbolagen

Publicerad den 21 september 2010
Kommentarer
Europaparlamentet antog idag en lag som ska säkerställa oberoende utredningar av flygolyckor.

Den kommer också att kräva att flygbolagen kan producera en lista över passagerare ombord på planet inom två timmar efter en olycka, för att informera de anhöriga. Före resan, kommer resenärerna att också kunna ange en person som ska kontaktas i händelse av en olycka.

Lagen ska se till att säkerhetsutredningar av flygolyckor kan utföras utan press från "luftfartsmyndigheter som ansvarar för luftvärdighet, certifiering, flygoperationer, underhåll, licensiering, flygtrafikkontroll eller flygplatsdrift, samt i allmänhet av varje annan part eller enhet vars intressen eller uppdrag skulle kunna råka i konflikt med de uppgifter som anförtrotts myndigheten för säkerhetsutredning eller påverka dess objektivitet".

 Ledamöterna tror att denna uppdelning mellan säkerhetsutredare och rättsliga utredare ska förmå de inblandade personerna prata öppet med säkerhetsutredarna, vars uppgift det inte är att hitta skyldiga utan att fastställa fakta. För att förbättra samarbetet mellan olika EU-länder ska ett nytt nätverk sättas upp mellan de nationella myndigheterna som utför säkerhetsutredning inom civil luftfart. Nätverket ska ha en rådgörande funktion.

 Tack vare en ändring som parlamentet föreslog ska flygbolag, såväl europeiska som utomeuropeiska, som startar från en flygplats inom EU vara skyldiga att ta fram en passagerarlista inom två timmar efter en flygolycka. Utöver detta ska en lista över farliga varor ombord på flygplanet släppas av flygbolaget omedelbart efter olyckan.

 Flygbolagen blir också skyldiga att ge passagerna möjlighet att uppge namn på den de vill ska kontaktas om det sker en olycka. Informationen ska bara få användas om det blir en olycka och ska inte få användas i kommersiellt syfte, säger överenskommelsen. Slutligen är varje medlemsland skyldigt att inrätta en beredskapsplan för luftfartsolyckor och se till att flygbolagen har en plan för stöd till flygplatsolyckornas offer och dessas anhöriga.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Ost
2010-09-23 13:05

Restriktivare arbetstider -självklart – och med bibehållen eller betydligt höjd lön kantänka…? Vi pratar ju om flygbranschen och dess personalgrupper. Och blygsel är ju inte direkt deras adelsmärke…

.
2010-09-22 11:28

Kanske skulle komplettera detta med restriktivare arbetstider så att olyckorna blir färre eller uteblir

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten