Fem frågor till Finnairs kvinna i Shanghai

Publicerad den 3 september 2004
Kommentarer

Vår korrespondent Anders Hasselbohm är på besök i Kina och kommer att publicera flera artiklar från Shanghai den närmaste tiden. Här kommer den första:

Hur ser konkurrensen ut mellan Finnair och SAS till Shanghai?

- Det blev överkapacitet till Shanghai när flera bolag, däribland SAS, nästan samtidigt började flyga på Shanghai. SAS inledde då ett priskrig med oss genom att sälja T/R-biljetter från Helsingfors, via Köpenhamn, till Shanghai för 475 euro (motsvarande runt 4 350 kronor). Men vi har fördelen av att flyga sträckan Stockholm-Helsingfors-Shanghai nära två timmar snabbare än vad SAS gör från Stockholm via Köpenhamn.

Hur många av 100 affärsmän tror du väljer att flyga från Stockholm med Finnair i stället för med SAS till Shanghai?

Eeva Haarla-Perttu, ansvarig för Finnairs kontor i Shanghai,

Det är smidigare och snabbare att flyga med oss. Därför flyger över hälften med oss, trots att de flesta av dem nog samlar bonuspoäng med Eurobonus eller Miles & More (Lufthansa) – och för väldigt många är det viktigt. Vi märker att många affärsmän, som först flugit med Finnair sedan har prövat SAS, har återvänt till oss.


KinaHur många av era passagerare är kineser? Arbetar ni med kinesiska resebyråer?


Över hälften är nu kineser. Alltfler kineser reser. Och det räcker ju med att bara en väldigt liten del av kineserna börjar flyga för att vi ska bli riktigt nöjda.


Jovisst, vi arbetar med stora statsägda resebyråkedjor. Men alla av dem kan inte ställa ut biljetter så det gör ofta agentbolag. Vissa privatpersoner och affärsmän köper biljett direkt av oss. De flesta av dessa betalar kontant eller med kontantkort. Få har ännu kreditkort. Och via nätet bokas det ännu inte alls.


Samarbetar Finnair med lokala och regionala flygbolag?


QantasVi samarbetar med vissa inrikes anslutningsflyg. Annars har vi inget direkt samarbete förutom att vi har code-sharing med Air China. Alla som flyger på Kina måste ha ett lokalt flygbolag som partner. Air China har 32 platser på våra flyg. Om de inte säljer dessa så får vi platser tillbaka. Både australiensiska Qantas (bilden) och Hong Kongs Cathay Pacific överväger att böhja flyga på Shanghai när de får tillstånd. Det är positivt för oss eftersom båda tillhör alliansen One World, liksom Finnair. Då kan vi erbjuda bra förbindelser och dessutom jordenruntbiljetter.


Hur trivs du med ditt jobb och med Shanghai?


Jag har bara hunnit vara här i tre månader ännu. Men jag trivs fantastiskt bra! Det är bara jag och så tio kineser på vårt kontor och jag måste säga att det är en fantastisk personal. Starkt bidragande till att trivs så bra är förstås att jag under senare år lärt mig en del kinesiska, sammanlagt kanske ett års studier, på universiteten i Helsingfors, i Bejing och här i Shanghai. Jag saknar bara riktigt ren luft – och skogen hemma i Finland.


Anders Hasselbohm 120

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten