Featured article image

Finnair ökar på Japan

Publicerad den 28 oktober 2022
Kommentarer
I takt med att restriktionerna släpper i Japan skruvar Finnair nu upp trafiken till Tokyo. Upp till nio avgångar i veckan till båda flygplatserna. Dessutom finns Japan Airlines med i utbudet.
Den stängda flygkorridoren över Sibirien har slagit hårt mot Finnairs trafik till Asien. Att den ska öppnas under överskådlig tid, så länge som kriget i Ukraina pågår är inte troligt. Samtidigt ökar de positiva signalerna från Japan, som fram till nyligen haft kvar hårda restriktioner för in- och utresa till landet. Det är goda nyheter för Finnair som historiskt sett haft en av sina bästa marknader i just trafiken till Japan.
– Nu ser vi att efterfrågan ökar på flygningar till Japan men också omvänt, resor från Japan till Europa. Dessutom är frakten fortsatt stark, säger Finnairs Skandinavienchef Robert Lönnblad till Flygtorget. 
Svaret på det har blivit en kraftig ökning av flygprogrammet nu i den nya vintertidtabellen och en kampanj under namnet ”Toky-go!”. De två flygningarna i veckan till Narita kompletteras nu med daglig trafik till Haneda, den andra storflygplatsen i Tokyo. Det gör att Finnair alltså flyger upp till nio avgångar i veckan från Helsingfors till Tokyo. Lägg till det faktum att Japan Airlines också trafikerar rutten med en daglig flight från Haneda så ökar kapaciteten till 16 avgångar i veckan mellan de två städerna. SAS återupptog trafiken till Tokyo i juli förra året men har nu åter stoppat flygningarna till Haneda. Det gör Finnair och Japan Airlines till de flygbolag som idag flyger direkt mellan Norden och Japan.
Det är dock flygningar som numera måste ta en betydande omväg istället för raksträckan över Sibirien. Från Helsingfors går rutten rakt söderut över Polen och Rumänien innan den viker av mot öster och fortsätter över Svarta Havet och en rad av de gamla sovjetrepublikerna, bland annat Turkmenistan och Kazakstan innan den långa flygningen över Kina och slutligen Sydkorea innan landningen i Tokyo. Det förlänger restiden med cirka tre timmar, från nio till tolv timmar.
– Beroende på vindarna kan det ibland vara bättre att använda den norra rutten över Nordpolen. När de händer får alla passagerarna ett diplom som visar att de passerat Nordpolen, säger Robert Lönnblad.
Skriv en kommentar

Kommentarer

emil
2022-10-31 11:09

Att byta i Helsingfors är åtminstone lite logiskt. Att flyga via CPH är bara dumt.

Rolf
2022-10-28 12:47

Fantastiskt budskap från vårt grannland.
Var tog Arlanda vägen? Bortglömt som vanligt!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten