Finnair outsourcar kabinpersonalen

Publicerad den 27 juni 2014
Kommentarer
Flytta ut personalen till andra flygbolag eller bygga upp ett eget bemanningsföretag. Det är två av de planer som Finnair just nu arbetar efter. Förändringar för kabinpersonalen blir det oavsett vilken väg flygbolaget använder för att komma tillrätta med kostnaderna.

Förhandlingarna mellan Finnair och representanter för kabinfacket SLSY fortsätter men parterna är fortfarande långt ifrån varandra. Flygbolaget vill spara 18 miljoner euro på kabinpersonalen, en del i det stora sparpaket som ska hjälpa Finnair att bygga upp en stabil ekonomi. Hittills har förhandlingarna inte rört sig särskilt mycket framåt. SLSY har presenterat ett motbud som innebär besparingar på 11,7 miljoner euro, alldeles för lite menar Finnairs ledning.

En del i förhandlingarn är Finnairs planer på att outsourca kabinarbetet på i första hand långlinjerna. Redan i år ska två-tre av intercontflygningarna bemannas med icke fast anställd personal, är tanken. Inom ytterligare två år ska besättningarna på tjugo långlinjer och europeiska linjer vara outsourcade. Det är en process som i så fall innebär att den fasta personalstyrkan ska minskas med cirka 540 personer. Till viss del ska det lösas med övergång till deltid och avgångsvederlag men en del personal måste också sägas upp.

– Vi kan inte fortsätta med vår nuvarande kostnadsstruktur och det är därför som vi måste göra direkta och permanenta förändringar, säger Ville Iho, COO på Finnair.

Redan nu har förhandlingar inletts med flygbolag i Finland, Europa och Asien med sikte på att flytta personal dit och sedan hyra in dem till Finnairs egen produktion.

– Varje outsourcing kräver omfattande förhandlingar och planering för att uppnå bästa möjliga servicenivå och en kompabilitet till vår övriga produktion, fortsätter Ville Iho.

Parallellt med de diskussionerna arbetar Finnair också på att starta ett eget bemanningsföretag med uppgift att tillhandahålla kabinpersonal till flygningarna.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Tasken
2014-06-28 12:30

Inget nytt under solen…

Jer vej int
2014-06-28 09:22

Samma dag som Ville Iho, COO på AY, har samma lönenivå som en C/A på AY, blir bolaget värda att ånyo flygas med….

Styrelsen i AY kan ju välja en låglöne indier som COO, så spar AY än mer på personalkostnader..

thomas
2014-06-28 02:57

det här kan inte hända i USA
lösningen bilda ett fackförbund med power

Skattebetalare
2014-06-28 00:28

SAS, SAS, SAS,………………………..

Bertil
2014-06-27 18:17

Det finns inget mer vedervärdigt än bemanningsbolag. Dessa tillför absolut ingenting utan bara slavliknande anställningsvillkor. Förbjud dessa utsugare, dom har inte skapat ett enda jobb på arbetsmarknaden.

taxen
2014-06-27 18:14

Finnair. Jag kommer fortsätta flyga med er.

M
2014-06-27 16:45

God natt Finnair, mig har ni sett för sista gången…

Crew
2014-06-27 16:16

Tråkigt att även flygbranschen drabbas av detta.

Jobben finns kvar
2014-06-27 15:26

Antal jobb finns kvar och kanske utökas dessutom. Vilka som får jobben bestämmer marknaden. Framtiden mina vänner.

J.B.
2014-06-27 14:35

Jaha, då skall tydligen Finnair upp på fulbolagslistan också! Några vilda strejker vore kanske på sin plats, bara för att visa att det INTE går att tjäna pengar med en missnöjd personal (trodde aldrig att JAG skulle säga sådana saker, men tiderna förändras)!

Marx
2014-06-27 12:57

Jag har hittills aldrig röstat vänster men…. följande klassiska citat gör sig påmind…. “Kaptialisten kommer gladeligen sälja dig repet du senare ska hänga honom i”.

Johnnie Kobbelgaard
2014-06-27 12:33

Trist læsning, alle bliver som DY og FR…

purser
2014-06-27 10:07

Så är det i branschen idag. Tyvärr kommer detta leda till slakt av flygpersonal i stort sett alla stora flygbolag. Bittra sanningen… så länge ingen gör något åt oseriösa aktörer kommer flygbranschen att behöva säga upp 10.000 tals anställda. ..

Dr.Watson
2014-06-27 08:45

Man har inte kompetens att förhandla ner leasingavtalen på flygplanen, så man ger sig på den svagaste länken i kedjan, personalen….skamligt!

T
2014-06-27 08:05

Fy fan vilken äcklig bransch…

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten