Finnair startar trafik till Los Angeles
Publicerad den 22 augusti 2018
Kommentarer
Exakt.
Cathays HKG-CPH flyg den sjätte augusti hade 281 personer ombord, varav 68 danskar. De återstående 231 personerna kom från 24 olika länder. Så totalt 25 olika nationaliteter ombord, varav 3/4 var icke-danskar.
Källa: https://jyllands-posten.dk/indland/ECE10793120/68-danskere-har-siddet-i-fly-med-maeslingeramt-mand/
Jag är också av den åsikten att säkra flyget för Sverige är viktigare än att ideologiskt försvara marknadsekonomi till varje pris. Nu när Norge börjar sälja av aktier i SAS borde svenska intressen köpa upp aktier istället drivet av regeringen för att säkra våra svenska behov av inrikes, kontinentala och interkontinentala direkt flygrutter. Egentligen skulle vårt mål vara att totalt ta över SAS.
CPH har ju alltid varit beroende av matartrafik själva så de utgår väl från det. Givetvis är ARN även beroende av den men jag tror inte att det står och faller med AYs etablering.
Nå har da Norge mer enn til dels et eget flyselskap! Både Norwegian og Widerøe er da Norske. NAS (Norwegian Air Shuttle) De er igjen eiere (morselskap) til de øvrige Norwegian selskapene! Widerøe er også detr selskap med flest destinasjoner i Norge! Bare til info
Min uppfattning är att danskarna har aldrig accepterat att CPH ifrågasätts som interkontinentalt nav. Tyvärr har vi i Sverige inget eget flygbolag som Finland och till viss del Norge. Och så länge som SAS också inte har tillräckligt med moderna långdistansplan som kan stationeras på ARN så tvingas man till att svinga flera rutter md påföljd att vi får dåliga slot tider från ARN. Nya rutter kräver också optimal planering av slots.
CPH var länge den ”självklara” utgångspunkten när det gäller långflyg i Norden men tack vare olika faktorer är det inte så längre. Att ARN fick LAX sved verkligen röva i Danmark. Blev nästan regeringskris….
Har haft en hel del med danskarna att göra under åren och höjden av lycka för dem i livet ( förutom en kall Carlsberg, propably the best dish detergent in the world) är att få ge en svensk på käften. Kan ju bero på deras ständiga bakfylla….
att politiker, näringslik m.fl inte tar strid för att Sverige ska ha fungerande linjetrafik. Vi får hela tiden böja oss för DK och NO. Bryt ut den svenska delen av SAS så slipper vi tjäbblet och får ännu bättre tillväxt med fler direktlinjer till Asien, Nord- och Sydamerika och Afrika.
Detta kommer påverka få kunder. De som får det bättre väljer det alternativet.
Enligt tidtabell ruten tar 23 timmar och 25 minuter, så de klarar ju inte en turnaround inom en 24-timmarscykel. Flygplanet är inte redo att flyga efter 35 minuter.
relevant med at flyging går i en 24-t cycle med avg tre-3-ganger per uke(dag 247).
Med avg AY001 HEL 16.30, og ankomst AY002 HEL 16.05, er dette heller ikke rett
avreisetid 06.55 fra OSL til ARN for LAX-avgangen, ser AY’s rutetider til å være langt bedre.
Så, ved fornuftige priser KAN SAS gå miste av OSL-feeding pax pga sin alt for tidlige avg.tid på utgående. AY kan ta en del av disse.
@ (m)
Finnair tar hand om upp till 60 000 kg norsk lax varje dag. Laxen är i Tokyo snabbare än i Oslo.
Läste om dett i dansk media. Och man kan nästan läsa mellan raderna att danskarna verkligen gottar sig i att det ska då dåligt för ARN. Varför är det så? Komplex?
Dermed bliver der færre kunder til de to direkte LA-ruter fra Stockholm.
Finnair tar hand om passagerarna, SAS tar hand om laxen.
SAS flyger STO-LAXredan
Finnair kan. Helsingfors kan. Varför kan inte Stockholm?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten