Finnair startar trafik till Los Angeles

Publicerad den 22 augusti 2018
Kommentarer
Los Angeles blir Finnairs femte destination i USA. Det kan komma att sätta SAS direkttrafik från Arlanda till Los Angeles på hårda prov.
Finnair A350

Finnair Airbus A350
 
SAS linje mellan Stockholm och Los Angeles har lyckats locka en del resenärer från den finska marknaden på väg till den amerikanska västkusten. Den har alltså vänt på de passagerarströmmar som idag flyger från Sverige via Helsingfors till Asien. Men nu är det finska upptagningsområdet för trafiken Arlanda – Los Angeles på väg att täppas till: Med start till sommartidtabellen 2019, den 31 mars öppnar Finnair en linje mellan Helsingfors och Los Angeles. Det är nästa steg i det sakta växande flygprogrammet västerut. Förra året startade säsongslinjer till San Francisco, Havanna, Mexico och Västindien
– Asien är fortsatt vår huvudsakliga strategi på långlinjesidan, men de nya linjerna till Nordamerika är en ny dimension och har snabbt blivit populära. Det visar framgångarna med linjen till San Francisco, säger Finnairs Skandinavienchef Robert Lönnblad till Flygtorget.
Till del blir Finnairs linje en utmaning för SAS som flyger dagligen till LAX och Norwegian som har sommartrafik dit med tre avgångar i veckan. Det sätter främst SAS-trafiken på prov, särskilt som framtiden för linjen har diskuterats och en del bedömare räknar med att den ska gå samma öde till mötes som rutten mellan Arlanda och Hong Kong, att flyttas till Kastrup.
– Jag är inte den som ska spekulera om hur SAS ska lägga upp sina långlinjer. Men visst, det är ingen nackdel för oss att SAS flyttar Hong Kong-linjen från Stockholm. Våra planer för trafiken till Los Angeles är långsiktiga och vi tänker vara tålmodiga när det gäller arbetet på den känd på marknader som inte är så bekanta med vår trafik västerut. 
Finnair har redan ett upparbetat feedernät från Sverige till Helsingfors och tidtabellen är anpassade så att transiten från Stockholm, Malmö och Umeå fungerar. Särskilt de svenska passagerarna norrifrån får ett val till SAS och Arlanda med bara ett byte på Vantaa-flygplatsen.
Finnair sätter in en A350-900 på sträckan och LAX blir därmed den första destinationen som uteslutande flygs med den flygplanstypen. Fortsatt blandar man annars A350 och A330 på de olika destinationerna. Flygningarna till LAX går över polarområdena vilket gör att Finnair klarar en turnaround inom en 24-timmarscykel. Enligt tidtabell är flygtiden 11 timmar västerut och 10 och en halv timme på väg tillbaka till Helsingfors.
När linjen startar har Finnair fem destinationer i USA: New York, Chicago, San Francisco, Miami och Los Angeles.
Skriv en kommentar

Kommentarer

SabreInt
2018-08-23 20:14

Exakt.

Cathays HKG-CPH flyg den sjätte augusti hade 281 personer ombord, varav 68 danskar. De återstående 231 personerna kom från 24 olika länder. Så totalt 25 olika nationaliteter ombord, varav 3/4 var icke-danskar.

Källa: https://jyllands-posten.dk/indland/ECE10793120/68-danskere-har-siddet-i-fly-med-maeslingeramt-mand/

Fakta
2018-08-23 17:22

Jag är också av den åsikten att säkra flyget för Sverige är viktigare än att ideologiskt försvara marknadsekonomi till varje pris. Nu när Norge börjar sälja av aktier i SAS borde svenska intressen köpa upp aktier istället drivet av regeringen för att säkra våra svenska behov av inrikes, kontinentala och interkontinentala direkt flygrutter. Egentligen skulle vårt mål vara att totalt ta över SAS.

Saltkammargutten
2018-08-23 11:57

CPH har ju alltid varit beroende av matartrafik själva så de utgår väl från det. Givetvis är ARN även beroende av den men jag tror inte att det står och faller med AYs etablering.

Bjørn.
2018-08-23 08:52

Nå har da Norge mer enn til dels et eget flyselskap! Både Norwegian og Widerøe er da Norske. NAS (Norwegian Air Shuttle) De er igjen eiere (morselskap) til de øvrige Norwegian selskapene! Widerøe er også detr selskap med flest destinasjoner i Norge! Bare til info

Fakta
2018-08-22 18:38

Min uppfattning är att danskarna har aldrig accepterat att CPH ifrågasätts som interkontinentalt nav. Tyvärr har vi i Sverige inget eget flygbolag som Finland och till viss del Norge. Och så länge som SAS också inte har tillräckligt med moderna långdistansplan som kan stationeras på ARN så tvingas man till att svinga flera rutter md påföljd att vi får dåliga slot tider från ARN. Nya rutter kräver också optimal planering av slots.

Fritz Klyka
2018-08-22 17:08

CPH var länge den ”självklara” utgångspunkten när det gäller långflyg i Norden men tack vare olika faktorer är det inte så längre. Att ARN fick LAX sved verkligen röva i Danmark. Blev nästan regeringskris….

Fritz Klyka
2018-08-22 16:22

Har haft en hel del med danskarna att göra under åren och höjden av lycka för dem i livet ( förutom en kall Carlsberg, propably the best dish detergent in the world) är att få ge en svensk på käften. Kan ju bero på deras ständiga bakfylla….

Gör SAS svenskt
2018-08-22 15:20

att politiker, näringslik m.fl inte tar strid för att Sverige ska ha fungerande linjetrafik. Vi får hela tiden böja oss för DK och NO. Bryt ut den svenska delen av SAS så slipper vi tjäbblet och får ännu bättre tillväxt med fler direktlinjer till Asien, Nord- och Sydamerika och Afrika.

Jan
2018-08-22 14:45

Detta kommer påverka få kunder. De som får det bättre väljer det alternativet.

Around and around
2018-08-22 12:31

Enligt tidtabell ruten tar 23 timmar och 25 minuter, så de klarar ju inte en turnaround inom en 24-timmarscykel. Flygplanet är inte redo att flyga efter 35 minuter.

pf
2018-08-22 12:17

relevant med at flyging går i en 24-t cycle med avg tre-3-ganger per uke(dag 247).

Med avg AY001 HEL 16.30, og ankomst AY002 HEL 16.05, er dette heller ikke rett

pf
2018-08-22 12:11

avreisetid 06.55 fra OSL til ARN for LAX-avgangen, ser AY’s rutetider til å være langt bedre.

Så, ved fornuftige priser KAN SAS gå miste av OSL-feeding pax pga sin alt for tidlige avg.tid på utgående. AY kan ta en del av disse.

Andre
2018-08-22 12:05

@ (m)
Finnair tar hand om upp till 60 000 kg norsk lax varje dag. Laxen är i Tokyo snabbare än i Oslo.

Saltkammargutten
2018-08-22 12:04

Läste om dett i dansk media. Och man kan nästan läsa mellan raderna att danskarna verkligen gottar sig i att det ska då dåligt för ARN. Varför är det så? Komplex?

Kjio
2018-08-22 11:27

Dermed bliver der færre kunder til de to direkte LA-ruter fra Stockholm.

(m)
2018-08-22 10:35

Finnair tar hand om passagerarna, SAS tar hand om laxen.

SK
2018-08-22 10:33

SAS flyger STO-LAXredan

Kellogs Von Kirvesniemi
2018-08-22 08:57

Finnair kan. Helsingfors kan. Varför kan inte Stockholm?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten