Fler svenskar väljer att resa med fritidsresor
Publicerad den 1 december 2009
– I backspegeln kan jag konstatera att vår strategi har begränsat de negativa effekterna av fjolårets recession: Vi såg krisen tidigt och
agerade i form av neddragen kapacitet, besparingar och parallella
satsningar på differentierade produkter, kommenterar Fritidsresors
Sverigechef Bassam El Mattar.
– Den gångna sommaren var den starkaste i företagets historia och
vintern ser bra ut.
– Vi har kommit en bit på väg i och med att många svenskar väljer att investera i sin semester hos oss. Men självklart ser jag stora möjligheter till utveckling både vad gäller lönsamhet, tillväxt och differentiering.
Parallellt har bolagets miljösatsningar givit resultat: I en SIFO-undersökning från september rankar resenärerna Fritidsresor som den ledande researrangören inom miljö.
Inom kort är samtliga Blue Village miljöcertifierade. Det egna flygbolaget TUIFly Nordic ISO-14001-certifierades nyligen.
– Min bedömning är att vi har lyckats hålla marginalen jämfört med
föregående år bättre än någon annan arrangör i Norden, säger
Christian Clemens, Fritidsresegruppens koncernchef.
Resultattappet hänför sig framför allt till vintern, medan sommaren 2009 var den resultatmässigt starkaste i företagets historia.
Generellt märktes en stark efterfrågan på Thailand och icke-euroländer som Turkiet, Egypten och Tunisien.
– Turkietspecialisten Nazar har också i år haft en god tillväxt och stärker vår position i Turkiet med all inclusive i det övre segmentet.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten