Fly Nordic ångar på

Publicerad den 21 september 2005
Kommentarer
I vimlets yra under Low Cost Airlines kongressen i Amsterdam i förra veckan, fick jag ett samtal med Maunu von Lüders, vd för Fly Nordic. Han var glad efter att just ha presenterat Europas första bokningsplattform som förenar lågprisbolagens Internet-baserade system med de traditionella bolagens nätverk genom bl a Amadeus.

Från och med nu skall inte resebyråer och Travel Managers uppleva någon skillnad mellan att boka IATA bolagen eller att boka Fly Nordic, allt finns på samma bild för dem. I övrigt har Fly Nordic fått ny formFlyNordic nya logo och färg på allt från flygplan till brevpapper, branding som det heter på Stureplanssvengelska.

Alla inrikesbolag har dålig efterfrågan mellan ca kl 0930 och 1530, den så kallade hängmattan. Svackan håller nu Fly Nordic på att fylla igen med flygningar upp till 2,5 timmar runt om i Europa, berättar Maunu. Finessen är att samtliga linjer är sådana där priset är viktigare än tidtabellen, vilket gör att flygningarna kan passas in i hängmattan. En annan fördel är att de nya linjerna inte måste gå året runt utan kan säsongsanpassas, t ex Turino och Grenoble på vintern medan Bordeaux, Budapest, Prag, Tallin med flera, flygs under sommarhalvåret. Skulle en linje bli en fullträff, som Stockholm-München ser att bli, kanske den kan bli en “riktig” linje framöver, med flera frekvenser över dagen och gå hela året. Den som lever får se. I övrigt behålls ett vinnande koncept efter lågprismodell med enkelresor och fria ombokningar intill 30 minuter innan avgång.

Maunu tyckte slutligen inte om SJ.s nya Bonusprogram för tågresor som med skattebetalarnas pengar snedrycker konkurrensen.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten