Featured article image

Flygkaptener tjänar som statsministern!

Publicerad den 21 juni 2001
Kommentarer

Nyligen fick vår statsminister Göran Persson, som dessutom just nu är
ordförande i EU, en löneförhöjning med 4 procent. Den svenske statschefens
lön är nu 97.000 kronor per månad. Övriga statsråd och ministrar tjänar
72.000 kronor. Man får anta att dessa viktiga beslutsfattare arbetar minst
50 timmar i veckan och har behov av att vara tillgängliga i stort sett
dygnet runt.

Över världen går nu en våg av strejker bland flygbolag. Nyligen har
Lufthansa gjort upp med sina piloter efter flera endagarsstrejker och det
nya avtalet – som kostar Lufthansa över 1 miljard i år – innebar lönehöjningar på över 30 procent. Amerikanska regionalflygbolaget Comairs piloter strejkar och bolaget riskerar att gå under. United Airlines och asiatiska Hongkongbolaget Cathay har hårda förhandlingar med sina piloter.Dessa pilotgrupper tjänar mer än de skandinaviska kollegorna men arbetar väsentligt fler timmar. I Skandinavien har vi ännu inte sett några konflikter, men fackföreningen Svensk Pilotförenings ledning – som följer utvecklingen utomlands – skramlar med strejkvapnet i senaste numret av husorganet Flygposten. Piloter i större skandinaviska flygbolag – som
t ex SAS – tillhör ett välbetalt skrå, i jämförelse med andra yrken.

En kapten som fyllt 50 tjänar cirka 95.000/månad och en styrman som fyllt 35 cirka 65.000. De arbetar cirka 180 dagar/år – vanliga yrkesmän arbetar 230 dagar – och piloterna flyger cirka 500 timmar, allså 20 timmar per arbetad vecka eller 3 timmar per arbetad dag. Förutom den höga lönen och korta arbetstiden får piloterna ersättning för diverse småtillägg såsom skobidrag, glasögonbågebidrag, tandvårdsersättning, SL-kortsersättning, fast telefonersättning, fast bilersättning, flyttersättning med mera. Utan överdrift kan man säga att Svensk Pilotförening varit duktiga på att förhandla med de stora flygbolagen. Flygbolag i Skandinavien som till exempel svenska Britannia sneglar givetvis på SAS när de förhandlar och nyligen meddelade Braathens piloter att om SAS köper bolaget – prövning av detta pågår just nu – så skall det till en lönehöjning som för upp det norska bolagets flygförare till samma nivå som SAS.

Men är det rimligt att piloter har så hög månadslön så att den kan jämföras
med ordföranden för EU? Vilka grupper anser Du det är rimligt att lönemässigt jämföra en flygkapten med? Vi lanserar en Webfråga där vi gärna vill höra Din
uppfattning om ett rimligt löneläge för en flygkapten i Skandinavien relativt andra yrken. Man bör ha i minnet att piloterna har den kortaste arbetsinsatsen, 180 dagar/år. Nedan följer några exempel på nyckelyrken och i de flesta fall, dess slutlönelägen, d v s vad man uppnår efter många års meriterad tjänst:

Statsminister i Sverige 97.000
Flygkapten i SAS 95.000
Statsråd i Sverige 72.000
Flygstyrman i SAS 65.000
Läkare (50 år) 46.000
Civilingengör/kärnkraftverk 41.000
Sjökapten 40.000
Flygtrafikledare 40.000
Tandläkare 33.000
Gymnasielärare 23.000

Passa på att göra Din röst hörd! Tack på förhand….

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten