Flygmäklare i medvind

Publicerad den 26 september 2005
Kommentarer
Svenska företag har åter tagit på sig spenderbyxorna. Det märks på att många av dem nu bjuder sina anställda och kunder på konferensresor, när och fjärran, med flyg. Det brukar vara ett säkert konjunkturtecken. Det ökade företagsresandet gör att det också blåser medvind för landets större flygmäklare - och för flygbolagen betyder det givetvis ett mycket välkommet högre kapacitetsutnyttjande. 
Bildtext: Jan Munkberg, tv, och Henrik Kolam, flygmäklarna Munkberg & Kolam

Flygmäklarna Munkberg & Kolam sände härom veckan t ex iväg ett 30-tal större flygplan under bara en vecka, rekord för Sveriges största flygmäkleriföretag. Munkberg & Kolam räknar med att öka omsättningen med drygt 35 procent, från 40 Mkr till 55 Mkr i år. De andra två ledande flygmäklarna i landet, Flight Management och Air Broker Center, har en liknande utveckling. Flight Management tror på en ökning med 20-30 procent för charter och taxiflyg. Air Broker Center med bokslut i augusti ökade 18 procent jämfört med året innan.


Den ökande efterfrågan på ad hoc-flygningar, tillsammans med en ökad press över huvud taget att tjäna pengar där det går, gör att nu också SAS på allvar ger sig in på marknaden för sådana flygningar. “För första gången har SAS nu en person på heltid för att sköta satsningen på ad hoc”, säger Gunnar Nyström, SAScharteransvarig på Scandinavian Airlines Sverige. “Där finns helt klart en marknad som vi tidigare inte har varit med på. Vi har börjat i en relativt liten skala, t ex så flög vi nu senast det svenska landslaget i fotboll till Ungern.” “Från nästa vår ska vi finnas med på allvar”, säger Gunnar Nyström. “Vi har fått många förfrågningar som vi inte har kunnat ta hand om. Just nu har vi inte flygplan lediga mer än undantagsvis. Men från nästa vår ska vi vara beredda trafikplaneringsmässigt.”

Det blir flygmäklare som får förse också SAS med ad hoc-kunder. Flygtorget @irmail bad Henrik Kolam på Munkberg & Kolam berätta om hur en vecka kan se ut. “Veckan  nyligen då vi sände iväg trettio flyg hade vi ett Nordic Leisuredataföretag som flög med Nordic Leisure till Tammersfors, men också en norsk livsmedelkedja där vi flög 2 200 passagerare till Genova med femton plan. Då fick vi använda allt som fanns; Mytravel, FlyMe, Nordic Leisure, FlyNordic nya logoFlynordic och Braathens.” “Samma vecka hade vi 500 svenskar från ett telecomföretag till Palma de Mallorca, 200 norrmän från ett IT-företag till Svalbard, 150 svenskar för vinimportörer till Sevilla, 140 bank- och ekonomikonsulter till Palma de Mallorca och fyra flyg för olika företag till Halmstad.”

“Det verkar som om företagen tjänar mera pengar”, säger Henrik Kolam. “Det tycks som om de har hållit tillbaka på flygresorna, men nu kostar man på sig mera sådana igen.
Claes Åström, VD på Flight Management, håller med: “Företagen har snålat i flera år, men nu när det är bättre tider så får alla i företaget resa – också lagerarbetare, vaktmästare och folket i receptionen – medan det under några år tidigare bara var cheferna som reste. Nu är det fler större grupper om 300 passagerare. Näringslivet flyger nu också mera taxiflyg.
Richard Bendix på Air Broker Center säger också att fler företag nu reser i grupp.”De har nu förstått att lågprisflyget inte säljer många biljetter till lågpris”, säger han. “Dessutom vinner företaget värdefull arbetstid genom att t ex låta en charter flyga direkt från Stockholm till Rimini och tillbaka.”

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten