
Flygplan och deras ålder – är det viktigt?
Publicerad den 20 juni 2023Kommentarer
Klart att man kan flyga äldre Flygplan till exempel om man tar SAAB 340 så är dom tillverkade mitten 80-talet och fram till slutet 90-talet alltså mellan 30-40 år sedan så har dom flugits korta flygningar vilket innebär många Cycles (Landings) vilket är något som sliter men helt klart går det att fortsätta flyga med dom men det krävs ett omfattande Underhåll framförallt Strukturinspektioner. Sedan helt klart finns det många Underhållsorganisationer som kan utföra det inte bara i Sverige
Jag har också mycket gott att säga om just Amapola. Träffat dem ett flertal gånger och språkat. Oerhört kompetent personal och bolag.
Det här är framtiden, De kända varumärkena SAS Lufthansa etc kommer bara vara ett varumärken all operationell flygkapacitet kommer att hyras in, från någon som kan göra det billigare än inhouse, dessutom ger detta flexibilitet mot reellt säsongs behov.
inget kan stoppa denna utveckling
Det ger bolaget kontroll på utförande och val av kvalité, skulle våga påstå att Amapolas flygplan håller lika hög klass som SAS kanske bättre då man inte valt att hyra in andra bolag för sin produktion.
Amapola har också tungt underhålls godkännande i ett flertal länder i både Asien och Afrika. Vad jag vet det enda svenska bolaget som valt att göra detta viktiga jobb själva.
Amapola Flyg AB har (inhouse capability) svenska Transportstyrelsens godkännande på både motor och propeller, de gör också själva allt tungt underhålls på sina F50 flygplan i Malmö.
Det här menar jag är en Icke-artikel?
Skulle själv aldrig sätta mig i en Smartlynx-maskin. Är TS påläst om bolaget ?, tycker inte man behöver Googla mycket för att finna det man söker om SmartLynx som är mindre smickrande.
Förutom det säkerhetsmässiga så är inte servicen alls lika hög som i SAS main eller ens Connect.
Dagens plan har ett “design life” på upp till ca: 25år. Därefter har inte fabrikanterna något underhållsprogram. Det går möjligen att framställa underhålls, men till stora kostnader. Som gör de gamla planen än mer olönsamma.
Precis som när jag kliver in i en bil, ombord på ett tåg, färja eller kryssningsfartyg får jag en känsla när jag går ombord på ett flygplan. Är det inte kliniskt rent, syns slitage, hänger bord eller är det fläckar på säten och säkerhetsbälten? Ibland är t.o.m. saker lagade med silvertejp eller toaletterna stinker av många års bristande djupunderhåll. Det är ganska svårt att få passagerare att betala fullt pris för det.
”Flygexperten” är igång igen. Det här vet väl de flesta redan?
Det märks att det är nyhetstorka…
Lyft dom bolagen som flyger runt med A Neo samt B MAX. Dom har ju tagit steget fullt ut så gott det går. Dom ovan flyger ju runt med förra generationens plan och bör således klassas som icke miljövänliga bolag.
Förstår dom som sitter på planen av olika anledningar långa leasingar men BRA som tar in gammalt är ju kontraprodukivt. Visar bara att deras miljötänk inte håller
Lyft dom bolagen som flyger runt med A Neo samt B MAX. Dom har ju tagit steget fullt ut så gott det går. Dom ovan flyger ju runt med förra generationens plan och bör således klassas som icke miljövänliga bolag.
Förstår dom som sitter på planen av olika anledningar långa leasingar men BRA som tar in gammalt är ju kontraprodukivt. Visar bara att deras miljötänk inte håller
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten