Flygplans-förhandlare träffades i Hamburg

Publicerad den 20 september 2005
Kommentarer

Världens flygplanshandlare, med flygbolag, leasingbolag och banker, samlades i förra veckan i Hamburg för att diskutera utvecklingen i branschen. Stämningen var mycket bättre än på länge, efter fyra svåra år med september 11, krig och SARS. Nu stiger flygplanvärdena igen och få leasingplan har flygplan på backen.

Många har undrat om alla nya flygplan som beställts kommer att kunna komma till användning. Det gäller främst stora beställningar från Indien och Gulfstaterna. En analytiker visade att Indien kan svälja alla plan under de närmaste åren om man kommer att ha samma tillväxt som Kina hade under nittiotalet. Vad gäller Emiraten mfl, vars trafik liknar Singapore, dvs med liten hemmamarknad, men som bytespunkt för långresor, så måste man visa betydligt starkare tillväxt för att alla order från Emirates, Ethihad, Quartar och Kuwait ska kunna materialiseras.

Vad gäller USA så är ingen längre förvånad över hur dåligt det går, och deltagarna kunde slå vad om vilket Deltaklockslag som Delta skulle kalla in kreditorerna för Chapter 11, vilket ju också skedde två dagar senare. Northwest gjorde likadant och nu är fyra av de stora i USA under konkursförvaltning, detta 27 år efter att president Carter avreglerade flygmarknaden. Kommer det att gå lika illa i Europa ?

I Europa är situationen mer komplex och intressant. Lågprisbolagen har nu 35% av den europeiska marknaden. De har dessutom alla beställningar i volymklassen 737 och A320 (enbart Iberia och THY av de gamla bolagen har beställningar i den klassen). Airbus A320FAMOm lågprisbolagen tar leverans av alla dessa plan så får de en marknadsandel på 55% ! De senaste åren har dessa bolag haft hela tillväxten medan de gamla bolagen stått still. Man kunde inte låta bli att tänka på Janne Carlsson’s devis för SAS “one of five in ninty-five”, när de fem stora nu är “O-five” BA, Lufthansa, och AF/KLM, med nykomlingarna Ryanair och Easyjet. SAS spås följa Swiss in i Lufthansa förr eller senare…..

Konferensen avslutades med ett besök på Airbus anläggning som ligger utmed Elbe, vilket gör att båt är trevligaste transporten så här års. Slutmonteringen av A318/319/321 sker i Hamburg och ungefär ett plan lämnar fabriken varje dag! Dessutom byggs kroppssektioner till A380 och det var rejäla grejer med en hel del ny teknik inklusive Glare och aluminium svetsning i stället för nitning ! Hangaren för utrustning av A380 höll fortfarande på att färdigställas.

SAAB 2000Svenska hjärtan kunde glädjas åt att OLT’s Saab 2000 på väg till landning flög just över båten när färden tillbaka påbörjats. Alla kan nog vara överens att svensk flygteknik uppskattas när världens största flygplanstillverkare använder Saab 2000 till sina företagstransporter.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten