Flygplatserna som växer – och krymper

Publicerad den 9 juli 2005
Kommentarer

Första halvåret 2005 visar en stark tillväxt (5,4%) för passagerartrafiken på Sveriges flygplatser. Växten var så stark att juni månad - med 7% tillväxt - innebar All Time High totalt för hela Sverige.  2 993 000 resenärer flög då via svenska flygplatser vilket överträffade de bästa månaderna före 11/9 2001.

Men statistiken är inte entydigt en glad läsning. De tio flygplatserna som växer mest relativt sett har - med två undantag - en profil med lågprisflyg och/eller konkurrerande flyg. Vi redovisar nedan listan på de tio snabbväxarna.
Vi listar även de flygplatser som har störst relativ minskning av resenärer. Det finns många orsaker till detta, men i huvudsak är det ett trafikutbud - tidtabell eller priser - som inte är konkurrenskraftigt med de alternativ som erbjuds.

Bilden: Lågprisstart från Göteborg City Airport, näst snabbast växande i Sverige.

De 10 relativt sett snabbast växande flygplatserna första halvåret 2005 finns i tabellen nedan. Det är i huvudsak lågprisflyg eller konkurrens på dessa flygplatser. När det gäller Växjö är det dessutom mer charter och för Oskarshamn är det en stor del resande mad anledning av kärnbränslehanteringen.





















































Flygplats (Versaler=LFV)


Jan-Juni


jmf 04


Bäst tillväxt i Sverige


Antal pass


förändring


Stockholm-Skavsta


824 847


35%


Göteborg City Airport


249 854


28%


UMEÅ


409 237


11%


Växjö-Kronoberg


92 219


10%


ÖSTERSUND


213 116


7%


STOCKHOLM-BROMMA


672 504


6%


SUNDSVALL-HÄRNÖSAND


184 500


6%


STOCKHOLM-ARLANDA


8 381 163


5%


LULEÅ


463 347


5%


Oskarshamn


5 279


5%


De 10 flygplatserna med relativt sett sämst utveckling de senaste sex månaderna har tappat i trafik av olika skäl. Norrköping, Jönköping och Kramfors tappar tydligt till närliggande flygplatser. Pajala, Hagfors och Torsby har upphandlad trafik genom Rikstrafiken som inte visat sig hålla god kvalitet. I Torsbyfallet har flygplatsen dock varit stängt långa tider beroende på ombyggnad och Svenska Rallyt. Trollhällan har fått mindre flygplan till Arlanda. Kristianstads och Vilhelminas kraftiga nedgångar återstår att förklara.





















































Flygplats (Versaler=LFV)


Jan-Juni


jmf 04


Sämst utveckling i Sverige


Antal pass


förändring


Pajala


1 914


-10%


Hagfors


1 341


-10%


Trollhättan/Vänersborg


28 903


-12%


KARLSTAD


73 897


-14%


Kramfors


14 593


-15%


Vilhelmina


6 163


-16%


Kristianstad


42 264


-17%


NORRKÖPING


33 420


-17%


JÖNKÖPING


56 865


-21%


Torsby


590


-60%

 


Flygplatserna som förlorar trafik får ett tufft jobb att vända trenden. Det är flygbolagen som håller i nyckeln och den dialog mellan flygbolag och flygplatser som pågår måste pröva nya lösningar. För tillväxtpotentialen finns i marknaden, det visar sig på många ställen. Näringslivets och turismens utveckling är starkt kopplat till ett ökat flygresande.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten