Flygplatserna som växer – och krymper
Publicerad den 9 juli 2005Första halvåret 2005 visar en stark tillväxt (5,4%) för passagerartrafiken på Sveriges flygplatser. Växten var så stark att juni månad - med 7% tillväxt - innebar All Time High totalt för hela Sverige. 2 993 000 resenärer flög då via svenska flygplatser vilket överträffade de bästa månaderna före 11/9 2001.
Men statistiken är inte entydigt en glad läsning. De tio flygplatserna som växer mest relativt sett har - med två undantag - en profil med lågprisflyg och/eller konkurrerande flyg. Vi redovisar nedan listan på de tio snabbväxarna.
Vi listar även de flygplatser som har störst relativ minskning av resenärer. Det finns många orsaker till detta, men i huvudsak är det ett trafikutbud - tidtabell eller priser - som inte är konkurrenskraftigt med de alternativ som erbjuds.
Bilden: Lågprisstart från Göteborg City Airport, näst snabbast växande i Sverige.
De 10 relativt sett snabbast växande flygplatserna första halvåret 2005 finns i tabellen nedan. Det är i huvudsak lågprisflyg eller konkurrens på dessa flygplatser. När det gäller Växjö är det dessutom mer charter och för Oskarshamn är det en stor del resande mad anledning av kärnbränslehanteringen.
Flygplats (Versaler=LFV) | Jan-Juni | jmf 04 |
Bäst tillväxt i Sverige | Antal pass | förändring |
Stockholm-Skavsta | 824 847 | 35% |
Göteborg City Airport | 249 854 | 28% |
UMEÅ | 409 237 | 11% |
Växjö-Kronoberg | 92 219 | 10% |
ÖSTERSUND | 213 116 | 7% |
STOCKHOLM-BROMMA | 672 504 | 6% |
SUNDSVALL-HÄRNÖSAND | 184 500 | 6% |
STOCKHOLM-ARLANDA | 8 381 163 | 5% |
LULEÅ | 463 347 | 5% |
Oskarshamn | 5 279 | 5% |
De 10 flygplatserna med relativt sett sämst utveckling de senaste sex månaderna har tappat i trafik av olika skäl. Norrköping, Jönköping och Kramfors tappar tydligt till närliggande flygplatser. Pajala, Hagfors och Torsby har upphandlad trafik genom Rikstrafiken som inte visat sig hålla god kvalitet. I Torsbyfallet har flygplatsen dock varit stängt långa tider beroende på ombyggnad och Svenska Rallyt. Trollhällan har fått mindre flygplan till Arlanda. Kristianstads och Vilhelminas kraftiga nedgångar återstår att förklara.
Flygplats (Versaler=LFV) | Jan-Juni | jmf 04 |
Sämst utveckling i Sverige | Antal pass | förändring |
Pajala | 1 914 | -10% |
Hagfors | 1 341 | -10% |
Trollhättan/Vänersborg | 28 903 | -12% |
KARLSTAD | 73 897 | -14% |
Kramfors | 14 593 | -15% |
Vilhelmina | 6 163 | -16% |
Kristianstad | 42 264 | -17% |
NORRKÖPING | 33 420 | -17% |
JÖNKÖPING | 56 865 | -21% |
Torsby | 590 | -60% |
Flygplatserna som förlorar trafik får ett tufft jobb att vända trenden. Det är flygbolagen som håller i nyckeln och den dialog mellan flygbolag och flygplatser som pågår måste pröva nya lösningar. För tillväxtpotentialen finns i marknaden, det visar sig på många ställen. Näringslivets och turismens utveckling är starkt kopplat till ett ökat flygresande.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten