Flygrush och Finnkamp i Shanghai

Publicerad den 7 september 2004
Kommentarer

Det råder rena flygrushen till Shanghai i Kina. Under det senaste året har flygkapaciteten mellan Europa och Shanghai ökat med hela 40 procent!
Till de flygbolag som hakat på hör både SAS och Finnair. Finnair började flyga tre gånger veckan direkt från Helsingfors till Shanghai i september förra året. I juni i år utökade Finnair till fem flyg i veckan. SAS, som kastade sig in i flygstriden om Shanghai först i april i år, med tre flyg i veckan direkt från Köpenhamn, ökar i sitt vinterprogram antalet flygningar till sex gånger i veckan.

Detta plötsliga och stora intresse att flyga direkt till Shanghai kommer naturligtvis inte av sig självt. Shanghai med omnejd rymmer drygt 200 miljoner av Kinas cirka 1,3 miljarder invånare. Shanghai växer ekonomiskt så det knakar. Tillväxten (BNP) ökade förra året med 11,8 procent, t o m snabbare än förväntat.

Shanghai med grannprovinserna Jiangsu och Zhejiang utgör motorn i den framväxande, moderna, kinesiska kunskapsintensiva ekonomin. Med färre än 10 procent av Kinas invånare svarar de tre provinserna för 22 procent av Kinas BNP och 28 procent av utrikeshandeln.


400 av världens 500 största företag har redan gjort direktinvesteringar i Shanghai för 40 miljarder US-dollar, motsvarande 300 miljarder kronor. Över 120 svenska företag finns nu representerade i Shanghai och antalet ökar i snabb takt.


Finnair MD11Det är detta, samt en ökande turism både till och från Kina, som fått flygbolagen att storsatsa också på Shanghai.
Över hälften av våra passagerare är nu kineser, säger Eeva Haarla-Perttu, Finnair-ansvarig i Shanghai. –Vi väntar nu en ännu snabbare ökning av antalet kinesiska passagerare, inte minst därför att kineser från den 1 september fritt kan besöka Europa som turister när de reser i grupp.


I Norden konkurrerar främst SAS och Finnair om Shanghai-resenärerna, därefter främst Lufthansa och i någon mån Air France och KLM. När Flygtorget frågar Lars Lindgren, chef för SAS International, vilka som är SAS främsta konkurrenter så svarar han:
KLMFrämst Lufthansa, som har en stor potential och hög komfort. Dessutom har Lufthansa sju flyg i veckan till Shanghai från Frankfurt och tre från Munchen. Air France och KLM flyger bara tre gånger i veckan.


Finnair då?
Jag vill påstå att vår komfort i Business Class och Economy Extra är överlägsen. Dessutom tillhör ju Finnair ett annat bonussystem än SAS och Lufthansa. Men Finnair har attraktiva flygtider…
Lyssnar man till Riku Helminen, Finnairs försäljningschef i Sverige, så är det dock knappast Lufthansa som är SAS främsta Shanghai-konkurrent, utan Finnair:
Vår marknadsandel från Stockholm till Shanghai uppgick i juli till 45 procent, den har pendlat mellan 38-48 procent.
Och i fråga om den höga SAS-komforten kontrar Riku Helminen:
Nästa år bygger vi om alla våra businessclass-stolar och får minst samma komfort som SAS.


Det är främst med flygtiden, Helsingfors´ geografiska läge, som Finnair konkurrerar.
Att flyga Stockholm-Shanghai med Finnair, via Helsingfors, tar 10 timmar och 25 minuter. Från Stockholm, via Köpenhamn (med 45 minuter i transit) tar samma resa 12 timmar och 15 minuter.
Men det är upp till resenärerna att väga priser, flygtid, flygplansstolar och olika bonussystem emot varandra.


KinaNär Lars Lindgren på SAS sagt vad han anser vara de nuvarande konkurrenternas fördelar och nackdelar berättar han varifrån den blivande och verkliga konkurrensen kommer att komma:
Ser man framåt i tiden så är det förstås från de kinesiska flygbolagen vi kommer att möta den riktigt hårda konkurrensen. Och det handlar inte  o m, utan  n ä r ! Riktningen är klar.
Vi samarbetar nära och med Air China – och det måste vi göra ordentligt och medan tid är så att vi kan få en win-win-situation, säger Lars Lindgren. –Vi hoppas att Air China ska komma med i Star Alliance.
-Vi vill ha dem med, säger chefen för SAS International. –Vi väntar bara på kineserna.


Anders Hasselbohm 120

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten