Flygskatten hotar Sturups existens

Publicerad den 11 april 2006
Kommentarer

Under måndagen genomförde företrädare för Sturups flygplats, Tjänstemannaförbundet HTF, Sveriges Kommuner och landsting, Svenskt Flyg, Malmö Aviation och SAS Sverige en manifestation på Sturup för att protestera mot regeringens förslag om en ny skatt på flygresor.

Dessa organisationer och företag menar att flygskatten utgör ett allvarligt hot mot Sturups existens.

Bilden: från vänster Tomas Oskarsson, förhandlingschef Tjänstemannaförbundet HTF, Mats Odell, Ordförande Svenskt Flyg, Ilmar Reepalu, Sveriges Kommuner och Landsting, Lennart Björk, flygplatschef LFV Sturup, Bengt Roswall, kommersiell chef Malmö Aviation samt Anders Ehrling, VD SAS Sverige.


Förslaget innebär att en passagerare får betala 94 kronor i skatt på varje flygresa till orter inom Europa (med några undantag i Sverige). På flygresor till orter utanför Europa föreslås skatten bli 188 kronor per biljett. Eftersom passagerare ska betala flygskatt en gång till när man byter plan på Arlanda, innebär det att inrikesresor ofta kommer att beskattas dubbelt jämfört med utrikesresor. För en familj på fyra personer som ska flyga från Malmö till Stockholm fram och tillbaka kommer det att kosta 800 kronor mer om flygskatten införs. Och går resan till Luleå tur-och-retur kostar det ytterligare 400 kronor, dvs. 1200 kronor mer än idag.

På den pressträff som hölls i samband med manifestationen sade SAS Sveriges VD Anders Ehrling att:
Presskonf Sturup 2
Vi kan inte överblicka de fulla konsekvenserna för SAS del när det gäller Sturup. Men om man räknar med tio procent färre passagerare är risken uppenbar att vi kommer att tvingas minska dagens trafikprogram. Den föreslagna flygskatten är ett allvarligt hot mot en redan hårt pressad bransch. Det här kommer att leda till nedlagda linjer och färre avgångar runt om i landet. 
Bilden: Anders Ehrling intervjuas

Sturups flygplats drabbas särskilt hårt av flygskatten eftersom Danmark nu är på väg att avveckla sin flygskatt. Samtidigt som biljettpriset skulle stiga i Sverige sjunker alltså priset i Danmark. Tidigare har Flynordic meddelat att man under hotet av en stundande flygskatt väljer att fortsätta sin satsning på Kastrup istället för den nyetablering som man hade på gång på Sturup. Även Fritidsresor kommer att flytta sin chartertrafik från Sturup till Kastrup. Ryanair kommer att stänga två linjer från Sturup när flygskatten införs. FlyMe har aviserat att de ska försöka omdirigera trafiken till Kastrup istället för Sturup.

Mats Odell, Kristdemokraternas ekonomisk-politiske talesman, tillika ordförande i Svenskt Flyg, menar att flygskatten måste avskaffas efter valet.

– Förslaget till flygskatt värnar inte om miljön och får orimliga konsekvenser för såväl landets flygresenärer som de anställda inom branschen och andra flygberoende branscher. Det är dags att Allians för Sverige formar ett gemensamt alternativ till socialdemokraternas politik i den här frågan. Vi måste lova väljarna, att denna konkurrenssnedvridande och ur miljöhänseende helt kontraproduktiva skatt försvinner omedelbart efter valet om vi kommer till makten.

Flygbranschen förespråkar istället för den föreslagna flygskatten att flyget så snabbt som möjligt inkluderas i det system för handel med utsläppsrätter som redan finns inom EU. Man hoppas att detta kan ske redan till nästa handelsperiod som startar 2008. Till skillnad mot den föreslagna flygskatten ger systemet för handel med utsläppsrätter inte bara det svenska flyget, utan all flygtrafik inom EU, incitament att arbeta vidare mot lägre utsläpp. Flygbranschen menar därför att det är betydligt bättre för miljön, och gör mindre skada på det svenska flyget och för svenska flygresenärer. Det är för övrigt en strategi som också regeringen förespråkat i den transportpolitiska propositionen man presenterade den 22 mars.
Mats Odell
Socialdemokraterna genomför under hot från Miljöpartiet en skatt som inte bara är kontraproduktiv när det gäller flygets miljöpåverkan, utan som leder till att tusentals jobb försvinner i en hårt pressad bransch och att avståndet mellan människor i glesbygd och storstad förlängs dramatiskt. Detta dråpslag drabbar också flera viktiga jobbskapande näringsgrenar i glesbygden, som exempelvis turism- och besöksindustrin, fortsätter Mats Odell.

Mats Odell får medhåll av Anders Ehrling som säger att:

 – Flyget har offrats i en kompromiss om budgeten där Miljöpartiet fått sin vilja igenom. Det är både obegripligt och tragiskt, i synnerhet för dem som nu riskerar att förlora sina jobb.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten