Flygtorget möter Sverigeflyg
Publicerad den 29 april 2013Kommentarer
Vd:ns svar om Sverigeflyg är ett flygbolag eller ej:
“-Nää, man får ju kalla oss vad VI vill…” Skojigt!
Tristare är det på frågan om han tror att marknadsandelarna ska öka och han bara svarar på hur saker har varit. Reportern bara lallar med. Vill han inte ha svar på den fråga han ställt?
Vd:n får vidare bara fläska på med floskler i värsta Percy Nilegårds-stil. “Öka konkurrensen för att öka flexibiliteten”. Vad fan betyder det? Handlar det inte om att pressa priserna?
Om du säljer resor och arbetar på Ving, så står det nog Ving på ditt anställningsbevis. Står det Thomas Cook så arbetar du åt Thomas Cook. Thomas Cook är en koncern, där bl a flygbolagen Thomas Cook Airlines ingår.
Om du har allt som behövs, flygplan, namngivna befattningshavare, dokumentation mm och de pengar som krävs för ett AOC och bara sälja korv, ja, åtminstone ett tag! Sen om du inte bedriver någon flygtrafik i ditt flygbolag kommer myndigheten att återkalla ditt tillstånd, och då får du bara kalla dig korvförsäljare.
Vänd på frågan. Om jag skaffar ett AOC och sen endast säljer varmkorv. Får jag kalla det flygbolag då?
Givetvis är Sverigeflyg inget flygbolag!
På flygtorget vet man givetvis detta.
Någon som vet varför flygtorget envisas med att kalla dem för flygbolag?
Jag vet ingen annanstans där man kallar en resebyrå för ett flygbolag.
Har jag förstått rätt så verkar även Sverigeflygs VD tro att han bedriver flygbolag. Vad tycker Braathen om det?
Om jag säljer resor och är anställd på wing. Jobbar jag på Thomas Cook då?
Rörande frågan om Sverigeflyg är ett flygbolag eller biljettförsäljare. Flygtorget har tidigare skrivit om en Air Sweden som förvärvade ett flygbolag:
“Konsumentverket anmärkte nyligen på det faktum att Nordic Air Sweden kallade sig flygbolag. Så länge det inte fanns ett eget AOC menade Konsumentverket att det istället var frågan om en biljettförmedlingstjänst.”
Vad är skillnaden mot Sverigeflyg? Ska vi behöva anmäla det hela till konsumentverket för att det ska styras upp?
Gå in på följande länk och se om du kan hitta Sverigeflyg, Kullaflyg, Höga Kustenflyg, Sundsvallsflyg m fl.
http://www.airlineupdate.com/content_public/airlines/country_index.htm
Däremot kommer du nog att hitta Braathens Regional och NextJet.
Sverigeflyg är en researrangör som dessutom har ett antal underbolag som Gotlandsflyg, Kullaflyg mm. som i sin tur anlitar ett flygbolag som har AOC och OL. Du som flygvärdinna är anställd i ett bemanningsföretag som låter dig gå kurs på ett flygbolag för att sedan lånas ut till dem vid varje flygning. Du svarar till flygchefen vid flygning och inför din chef hos arrangören då du jobbar på marken.
Nej det är inte oväsentligt om det kallas flygbolag eller researrangör, speciellt för dig som resenär. Detta har visat sig utomlands vid olyckor eller andra tillbud eller kostnadsfrågor vid ersättning till passagerare att det kan vara knivigt att lösa ansvarsfrågan och vilket försäkringsbolag, om det finns sådana, som ska ta smällen. Ligger ansvaret hos flygbolaget eller arrangören?
Det är väl helt ointressant om de är flygbolag eller inte i ursprunglig mening. Sverigeflyg har gjort en enorm skillnad på de marknader de verkat på. Det verkar som OMG, Anders1 mfl klamrar sig fast vid något som inte finns längre, kanske dags att inse att branschen har ändrats?
För att “få kalla sig” flygbolag så behövs ett flygoperativt tillstånd. Sen ska det även finnas en operativ licens som visar att man har tillräckliga likvida medel så man kan hålla bolaget igång under minst tre månader med samtliga utgifter betalda och helt utan inkomster.
Sverigeflyg blir då en resebyrå/bemanningsföretag. Sverigeflygs personal utför uppdrag åt olika flygbolag menär inte anställda i dem.
Det är en lek med ord i dagens läge att skilja på vem som har koncession att arrangera trafik på vissa linjer och vem som innehar ett AOC att utföra trafiken på dessa linjer.
Så Crew, var stolt över ditt flygbolagsjobb. 🙂
“Det ska vara billigare än flygbussen att flyga”- heter det.
Sverigeflyg har varit främst i ledet att sänka Svenskt inrikesflyg till aldrig tidigare skådad låg nivå.
Tyvärr så gör du inte det. Kanske dags att lämna elvisptillvaron och ta steget till riktiga flygplan? 😉
Jag är flygvärdinna och anställd av Sverigeflyg och vill nog fortsätta säga att jag jobbar på ett flygbolag.
Beklagligt att inte ens branchkunniga kan skilja på termerna.
Men snälla nån hur svårt kan det vara?! Sverigeflyg är inget flygbolag!!!
Hur kan det vara så att en branschsida som Flygtorget så konsekvent skriver fel?!!?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten