Flykt från splittrat Transport på Arlanda
Publicerad den 25 februari 2004Den uppslitna striden inom flygfacken under Transports strejk på Arlanda går nu in i en andra holmgång. Transports ordförande Per Winberg har interimistiskt avsatt flygmekanikernas lokala klubbstyrelse. Flera av medlemmarna har hotats av uteslutning ur Transport och har fått ett brev med detta budskap som skall besvaras den 27 februari. Redaktionen har fått del av svaret som redan skickats in till Transport.
Den 10 mars skall det vara ett medlemsmöte och då skall en ny styrelse väljas om man vidhåller kravet på uteslutning. Enligt mekanikernas klubbstyrelse vill Transport även avsätta Huvudskyddsombudet. Samtidigt har cirka 40 till 50 av Transports medlemmar på Arlanda valt att lämna Transport.
Bilden: Flygplan under Push Back på Arlanda. Foto Magnus Elander.
Transport organiserar cirka 600-700 lastare, 300 flygmekaniker och 100 flygtekniker på Arlanda. Flera har alltså lämnat transport eller är på väg ut facket. Bakgrunden är att mekanikerna redan i december 2003 hoppade av kollektivavtalsförhandlingarna för 2003. Anledningen till detta var – enligt ordförande och vice ordförande i mekanikerklubben att Transports ordförande Per Winberg –är opålitlig i Dina kontakter med oss, varför vi har beslutat att avstå från fortsatt deltagande o kollektivavtalsförhandlingarna. Ett sådant brev skickades till Transport den 16 december.
När konflikten blev ett faktum den 27 januari 2004 gjorde Transport gällande att arbetsgivarna dragit in ett antal förmåner för Transports personal. När mekanikernas lokala Klubb 12 på Arlanda fick höra detta gick man i taket eftersom man ansåg att detta var osant. Den 28 januari skriver man – efter att ha diskuterat det hela i styrelsen – ett brev där man förklarade detta och avslutade det med: –Klubb 12s styrelse tar av dessa skäl alltså avstånd från en eventuell konflikt och kommer inte att medverka i det praktiska arbetet kring en konflikt. Mekanikerna menade att Transport utlöst strejken för att ge de 100 flygteknikerna ensamrätt på jobb som formellt och praktiskt kan utföras av flygmekaniker. Det handlade alltså om att rädda jobb för den mest högavlönade gruppen, något som även medlarna höll med om. (se tidigare artikel).
Per Winberg lät medarbetaren Bo Nilsson svara på denna artikel (läs svaret här). Motsättningarna har dock fortsatt och uteslutningsprocessen är i full gång. Den 11 mars kommer nästa kapitel att skrivas i denna infekterade historia. –Flera medlemmar på Arlanda lämnar nu Transport, säger Börje Almqvist som är vice ordförande i mekanikernas Klubb 12 på Arlanda.
SAS – som blöder miljoner varje dag – har nu indikerat att samtliga personalgrupper måste acceptera eftergifter när det gäller avtalet för 2004, vilka i vissa fall kan innebära lönesänkningar. Ledningen har sänkt sina egna löner med 10% från januari 04. Per Winberg (bilden till höger) skräder inte orden utan säger enligt Svd att –De kan de inte räkna med att lyckas med. Det danska SAS-facket LFF har gått med på detta under förutsättning att de andra facken går med: – Det är ett förräderi mot hela arbetarrörelsen. –De är fegisar, säger Winberg till Svd om sina danska kollegor.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten