FlyMe – första veckan. Fler turer och charter på G
Publicerad den 7 mars 2004Det nystartade flygbolaget FlyMe har snart varit igång sin första vecka. Bolagets VD är nöjd med det mesta. Helsingforslinjen är hittills den svagaste, och där tittar man på fler turer. Bolaget får in ännu ett flygplan i mitten på maj och skall då ha fyra egna maskiner. Nu tittar man även på charterflyg till sommaren!
Bolaget har tagit in ytterligare 17 miljoner i kapital, dels för att få fler ägare men också för att bolaget deponerat stora belopp i garantier till leverantörer, bland annat Luftfartsverket.
Vår reporter Anders Hasselbohm har intervjuat FlyMes VD Fredrik Skanselid efter en knapp veckas trafik:
Bilden: FlyMes Boeing 737-300 (SE-RCS) flyger in på Arlanda. Foto Robert Schönherr Jr/flightpix.com
–Det har gått mycket bra denna första vecka som vi flugit. Antalet passagerare har varit över förväntan. Det har också gått mycket bättre än väntat operationellt, utan krångel och förseningar, bara vad man alltid får räkna med. Vi hade väntat mera inkörningsproblem.
Det säger Fredrik Skanselid, VD för FlyMe, nykomlingen på den svenska flyghimlen när den första veckan efter starten i måndags är tillända. Eftersom FlyMe´s ägare är börsnoterade Array (byter namn på börsen till FlyMe från måndag 8 mars) måste Fredrik Skanselid som VD vara försiktig med att lämna specifik information som kan ha kurspåverkan.
På vilken linje har det gått bäst?
–Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö har båda gått bra, medan Stockholm-Helsingfors självklart gått svagare både därför att vi bestämde oss rätt sent för att flyga den linjen och därför att vi ju bara flyger den en gång per dag de första veckorna.
Från den 29 mars har dock FlyMe fyra dagliga flygningar till Helsingfors. Samtidigt ökas antalet flygningar från tre till fyra till Göteborg och Malmö.
-Vi tittar också på om vi ska ha flyg till Helsingfors på helgerna. Det är många som efterfrågar det, men inget beslut är ännu fattat.
Och hur ser ert generella bokningsläge ut framöver?
–Också över förväntan.
När kan vi vänta oss att FlyMe öppnar ytterligare linjer?
–Att öppna nya linjer är inget mål i sig, utan vi måste nu först se till att göra ett bra jobb med de linjer vi har. Men det kommer att bli fler linjer, men när kan jag idag inte säga.
FlyMe flyger inledningsvis med två egna Boeing 737-300, samt under en månad också med en inhyrd maskin från Falcon Air (bilden). Denna ersätts därefter med det flygplan som nu genomgår s k C-check i Frankrike. I mitten av maj kommer så FlyMe´s fjärde flygplan.
Fredrik Skanselid berättar att FlyMe nu för samtal om stora charterkontrakt med bolag ute i Europa.
–Vår reguljärtrafik blir inte lika stor under helger och på sommaren och eftersom vi har fyra maskiner så får vi överkapacitet och försöker självklart att ta in så mycket pengar vi kan genom att använda maskinerna fullt ut då också.
Ägarbolagen Array (alltså FlyMe från på måndag) skaffade in 60 Mkr inför uppstarten av lågprisflygbolaget FlyMe. I den gångna veckan annonserades att bolaget tagit in ytterligare 17,3 Mkr från nya ägare.
–Det skedde därför att flera ville in som ägare, säger Fredrik Skanselid. -Och det var välkommet eftersom vi mot bakgrund av tidigare erfarenheter inför starten tvingades att deponera mycket stora belopp som säkerhet, t ex till Luftfartsverket för start- och landningsavgifter. Det betyder ju inte att vi förlorat dessa pengar, men de är inte tillgängliga för annat än för det de deponerats för.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten