FlyMes förlust: 182 SEK/passagerare

Publicerad den 24 april 2005
Kommentarer
Under första kvartalet 2005 flög 131 000 passagerare med FlyMe, det var färre är sista kvartalet 2004. Omsättningen var 91 miljoner och förlusten 23,9 miljoner. Intäkten per passagerare har stigit något till knappt 700 SEK/biljett, men det har även kostnaderna för bränsle och säkerhetskontroller. Förlusten per passagerare var 182 SEK, cirka 100 kronor lägre är under sista kvartalet 2004.
Sammantaget är bilden av FlyMes möjligheter att nå lönsamhet i år knappast möjliga att nå, inte minst genom SAS kampanj på inrikes med enkelbiljetter från 450 kronor, en kampanj som startade den 30 mars.

FlyMe behöver höja sin beläggning i flygplanen från 58 procent till 81 procent för att nå lönsamhet med denna prisnivå. Alternativt så måste prisnivåerna upp med nära 200 kronor i genomsnitt, även detta orealistiskt på dagen marknad med överutbud på de flesta sträckor.
SAS737Det som krävs är att överutbudet försvinner genom att någon av konkurrenterna på de större linjerna, SAS, flynordic, Malmö Aviation eller Sverigeflyg, ger upp eller drar ner, alternativt att FlyMe satsar mer på utrikeslinjer där tillväxten och betalningsviljan är större.


FlyMes kostnader är 104 öre per stolskilometer, att jämföra med Ryanairs c:a 40 öre och easyJets c:a 60 öre. Skillnaden beror till stor del på att Flyme flyger för få timmar och för korta flygningar med flygplan och personal  vilket driver upp alla kostnader. Bolaget har en linje från Göteborg till Nice och charterkontrakt utomland till i sommar, men detta innebär också att man tvingas dra ner på reguljärflyget, något som affärskunderna ogillar.


Debatten om FlyMes resultat och möjligheter går varm här på Flygtorget.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten