FlyMes förlust: 290:- per passagerare

Publicerad den 2004-11-06 00:00av Redaktionen
Kommentarer

Flygbolaget FlyMe redovisade på fredagen sitt tredje kvartal och det blev en fortsatt stor förlust. Minus 28 miljoner. Nettointäkterna uppgick till 55 miljoner och 95.000 passagerare har flugit med bolaget under kvartalet. Bolagets charterverksamhet särredovisas inte.

Bolaget ser trots allt ljust på framtiden - beläggning och kassaföde förbättras nu - och bolaget skall nu ta in mer pengar genom en nyemission. Bolagets VD Anders Holst kommer till Flyg med Framtid den 24 november och berättar om hur det är att starta flygbolag i Sverige 2004.

Bolagets genomsnittsintäkt har legat på 578 kr inklusive passageraravgifter. Förlusten per passagerare blev cirka 290 SEK under perioden juli till september. Det är något bättre än under första halvåret. Beläggningen på flygplanen har stigit till cirka 54%. För att gå runt med denna prisnivå krävs omkring 77% beläggning. Det saknas alltså cirka 38 passagerare per flygning.


Aktien påverkades inte namnvärt när rapporten blev känd. Börsen stängde tidigt i fredags. Bolaget ser – enligt VDs kommentarer till rapporten – ljust på framtiden och uppger att avtalet med svenska staten och andra förtag samt försäljning via Amadeus väsentligt har ökat beläggningen redan i oktober. Man har tagit stora marknadsandelar på svenskt inrikes. Bolaget uppger att man under oktober månad fyllt planen bättre och nått ett positivt kassaflöde på cirka fem miljoner.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten