För dyrt att landa – Widerøe ställer in

Publicerad den 11 december 2012
Kommentarer
En avgiftshöjning på 50 procent under två år. Det vill norska Avinor ta ut av de mindre flygbolagen, något som skulle drabba SAS-koncernens enda lönsamma flygbolag Widerøe extra hårt.
Widerö

Nivån på start- och landningsavgifterna debatteras återkommande av flygbolagen som trafikerar svenska flygplatser. I Norge, där merparten av flygplatserna ägas av statliga Avinor, har en aviseras avgiftshöjning gjort att Wideröe ser sig tvungna att ställa in mängder av flygningar.
                     
Vad som framför allt upprör Widerøe är att höjningen av flygplatsavgifterna på 24 procent i första hand drabbar flygbolag med mindre flygplan. De ökade intäkterna ska Avinor sedan använda till att subventionera den tyngre trafiken.  För Widerøe som uteslutande flyger mindre flygplan, 20 av 35 plan är Dash 8-100 med plats för 39 passagerare, blir det i det närmaste en straffavgift.
                     
Det var inte bara flygbolaget som protesterade mot avgiftshöjningen, ingen av remissinstanserna höll med regeringen utan varnade för att det kan komma att drabba de mindre regionala rutterna och därmed landsbygden där flyg ofta är det enda praktiska transportmedlet. Sänkningen av avgifterna för tung trafik gynnar istället de stora flygplatserna och trafiken utomlands.
                     
Widerøe har räknat ut att avgiftshöjningen, som träder i kraft i två steg, 24 procent upp den 1 januari 2013 och lika mycket ett år senare, innebär en ökning av kostnaderna på 20 miljoner per år. För att kompensera de ökade kostnaderna meddelar flygbolaget att det blir tal om att ställa in upp till 1 600 flygningar nästa år, många av dem på mindre orter i norra Norge där trafiken är upphandlad av staten på samma sätt som i Sverige. Alternativet är att den upphandlade trafiken kompenseras med belopp motsvarande avgiftsökningen. Något som i så fall gör det hela till ett nollsummespel.  
                     
Avgiftshöjningen är något som också de svenska flygbolagen som flyger på Norge ska räkna med. Även de som just nu lagt anbud på delar av den upphandlade trafiken i Norge.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Joest
2012-12-11 17:32

Tyvärr Flygtorget, ni har inte läst SAS årsredovisning. Scandinavian Airlines och Widerøe gick med överskott 2011. Blue1 samt SAS Group gick med förlust. Läs först, skriv sen! Notera att Scandinavian Airlines gick med vinst även Q3 i år.

pf
2012-12-11 16:48

av hvert eneste ruteanbud i Norge at ved avgiftssøkninger blir differansen godtgjort, jfr siste avsnitt i artikkel over.

J
2012-12-11 14:39

Gör en Ryan, be demdra åt helvete och säg att ni landar gratis.

pf
2012-12-11 13:58

en norsk Finanstidning har i dag intervju med Statssekretæren i norske Samferdselsdepartementet. Han sier til tidningen, at dersom En-route avgiften med regnes, etter endringen fom 010113, så skal WIF estimert betale 10 mill NOK MINDRE i det kommende år.

Dette burde artikkelforfatter ha fått med seg.

Fra WIF-hold sier man, at dersom dette er tilfelle, intet rutekutt !!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten