För långa pass för SAS-piloter?

Publicerad den 3 februari 2006
Kommentarer

SAS bryter mot reglerna för hur långa arbetspass piloterna får ha. Det anser de skandinaviska luftfartsmyndigheterna, enligt Ekot (SR).

Också piloterna vänder sig mot SAS sätt att lägga scheman. De hävdar att de tvingas till arbetspass på uppemot 20 timmar.

Nils Gunnar Billinger, generaldirektör för Luftfartsstyrelsen, säger till Ekot:

"Den bedömning som jag tillsammans med mina kollegor i Norge och Danmark har gjort är att man ska räkna in transporter från Oslo och Stockholm till Köpenhamn i den arbetstid som en pilot har." "Om det är så att man arbetar för lång tid kan det få betydelse för flygsäkerheten. Man blir helt enkelt för trött."

En pilot får inte schemaläggas för längre arbetspass än 14 timmar, med viss avvikelse uppåt och nedåt beroende på om flygningen görs på natten eller dagen.

Enligt Ekot anser dock SAS inte att man bryter mot reglerna. SAS säger att det är ett erbjudande från bolaget att piloterna flygs till Köpenhamn för att gå på sitt arbetspass där.

"De får gärna ta bil eller komma till Köpenhamn och checka in på flygningen på annat sätt", säger Lars Mydland, operativ chef på SAS. "Vår schemaläggning sker i enlighet med skandinaviska myndigheters regler."

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten