Forskare vill införa lufttankning av trafikflygplan

Publicerad den 1 april 2015
Kommentarer
Tanka trafikflygplanen när de väl kommit upp i luften. Den idén arbetar just nu europeiska forskare med. Lufttankning kan spara upp till 20 procents bränsleförbrukning, menar de.
Lufttankning

Lufttankning

Priset på flygbränsle är just nu rekordlågt. Det hindrar inte att just bränslet är en av de största kostnaderna för flygbolagen och de arbetar därför intensivt på att hitta system för att minska förbrukningen. Ett av dem som just nu pågår handlar om att ta över en teknik som sedan länge används inom det militära flyget: Lufttankning.

Tanken bakom är enkel. Det är oekonomiskt att starta ett större trafikflygplan med fulla bränsletankar. Bättre då att möte det när det kommit upp på höjd och sedan lufttanka det. Det skulle spara upp till 20 procents bränsleförbrukning per flygning och därmed stora belopp för flygbolagen.

Det menar i alla fall de forskare från nio olika europeiska universitet som tillsammans med NLR, ett flyg- och rymdlaboratorium i Holland och med pengar från EU, utredare saken. Allt samlas under projektet Recreate och forskarna har redan genomfört avancerade simulatortester där ett passagerarplan tankats i luften. Simuleringarna genomfördes i slutet av förra året och skulle bland annat ge svar på om det över huvud taget var möjligt, om det var en manöver som kunde införas i piloternas rutiner och framför allt: är det möjligt att genomföra lufttankning inom ramen för de internationella reglerna kring civil luftfart. Resultatet av testerna, där både tankningar och avbrutna tankningar genomfördes, analyseras just nu.

En framtidsbild av Cruise Feeder, som projektet kallas, är att i första hand lufttanka långlinjer på väg över Atlanten. De flygplan som startat i Europa möts i höjd med Island av ett tankningflygplan med kapacitet att fylla tankarna i tre-fyra trafikflygplan för den vidare flygningen till Nordamerika. Från motsatt håll tankas flygplanen på väg österut någonstans i höjd med västra Grönland.

– Alla piloter som deltog i testerna är övertygade om att det föreslagna konceptet med Cruise Feeder kan implementeras och möter de säkerhetsmarginaler som krävs, sa Stephan Zajac, en av forskarna efter de första testerna och simuleringarna.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Idiot
2015-04-05 02:08

Hur mycket soppa bränner tankflygplanet?
Hur mycket kostar ett tankflygplan?
Ovanligt korkat påhitt. Airbus igen?

Nja
2015-04-02 21:58

På deras sida så står det ju faktiskt att det är det som det forskas kring och läser man några av deras rapporter så har de räknat på att man kan spara 20% bränsleförbrukning. Sverige verkar vara en del av projektet.

RB
2015-04-02 16:52

Inte vidare Safe tror jag.. Skulle inte vilja sitta på ett sådant flyg. Clear Air Turbulence och man är toast.. Hur ska de komma undan med min separation? Låt militären hålla på med det där..

Bjarne Ritzén
2015-04-02 10:54

Problemet är att lyftat ex 20 ton bränsle till 14000 m med ett trafikflygplan eller en tanker. Vilket blir billigast och mest ekonomiskt om man tar med alla kostnaderna.

Cc
2015-04-02 08:35

“Mina damer och herrar, just nu tankar vi flygplanet och vi får be er att spänna upp era säkerhetsbälten…”

Hasse
2015-04-01 20:49

Krävs ganska många feederflygplan för denna puckade idé 😉 Dessa flygplans service i luften till andra tror jag inte blir gratis.
Summa:
Plus MINUS noll.

SouthFlyboy
2015-04-01 13:46

Good One! och tankplanet behöver inte förbruka en massa bränsle för att komma upp i luften och tanka, istället för ett flygplan har vi två som är uppe…njae..

SouthFlyboy
2015-04-01 13:46

Good One! och tankplanet behöver inte förbruka en massa bränsle för att komma upp i luften och tanka, istället för ett flygplan har vi två som är uppe…njae..

Tankad
2015-04-01 12:54

Nåja, den som går in på Recreate’s hemsida ser att det finns en del allvar i det. Det sitter faktiskt ett helt gäng och forskar i ämnet + en massa andra mer eller mindre galna framtidsidéer.

April April
2015-04-01 12:47

Passa på att lasta mat med linor också!!! Ohhh

April
2015-04-01 12:24

Hade det inte varit 1 April hade jag förstått tanken att det skulle vara Airbus som trott de kommit på något vettigt igen bland alla deras tokiga tankar.

Undrande
2015-04-01 11:37

Vad är det för dag idag?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten