
Förslag: De här fem långlinjemaskiner kan lämna SAS
Publicerad den 8 september 2022
Kommentarer
Sv Flygkonsult. Bra at du endelig innrømmer dine feil. Og og konstanterer at Finnair er majoritets-eid, av den finske stat. Mens SAS er det ikke. – Det betyr selvsagt veldig mye. -Den finske stat går ikke konkurs!
Tillägg innan avslut:
Ni som svarat har inte läst om vilka förslag jag har lämnat gällande Finnair.
Ni har hittills endast pratat om ägare och personal.
Vilket INTE har varit det huvudsakliga budskapet.
Mitt förslag gällde fortsatt drift av de A350 och A330 som SAS tänkt göra sig av med.Det enda som gällde personalen var möjligheten för dem att fortsätta flyga dessa maskiner.
Håll er till detta, tack.
Jag avslutar här nu!
Kort konstaterande.Gissar att de som svarat emot mina inlägg jobbar på SAS.Och som vanligt vet man bäst själv hur företaget ska lösa sina konstanta problem.Alla andra har fel.Inte så konstigt att detta flygbolag aldrig lyfter och aldrig går med vinst. Konstant omkörd av andra bolag inkl lågprisbolagen.
Det är för mig därför underligt att bolaget fortfarande existerar som flygbolag. Kan därför bara önska lycka till??
gFör det första ska inte SAS vara ett bolag som staterna har majoritets ägande av. Detta leder bara till större kostnader och ännu mer ineffektivitet.
Finnair har också stora problem, och tänker nu också överväga outsourcing av kabin personal och annat.
Finnair är inget att sträva efter.
SAS behöver bli et modernt kostnadseffektivt flygbolag huvudsakligen privatägd, helt privat ägd är nog tyvärr orealistiskt p.t.
Finska statens andel i Finnair har varit konstant oförändrat
i 10 år med summan 55,9% (sedan 2012). Jag skrev fel siffra inledningsvis.
Men att bedriva bra business har inget att göra med antalet ägare el typ av ägare.SAS ägare samt ledning har inte sett möjligheterna med sina flygplan och konstant slingat sina maskiner på ett mycket ifrågasättande sätt.Små flygplan (CRJ,ATR) på stora destinationer.Större flygplan på mindre.
Till Jens: Som du ser via lånken till SAS i mitt senaste inlägg så äger Sverige och Danmark tillsammans idag 43,6% (21,8% per land) av bolaget SAS. Ungefär samma fördelning de haft hela tiden med några få procents skillnander.
Oavsett antalet shareholders så är det alternativ Finnair gör med sina flygplan ett mycket bättre alt. än det SAS gör.
Och antalet aktieägare ändras hela tiden hos alla företag. Framförallt om de är börsnoterade.
Shareholders
SAS:https://www.sasgroup.net/investor-relations/the-share/shareholders/
Finnair:https://investors.finnair.com/en/shareholders
Till Jens: All info jag lämnat till dig är dagsaktuell finansiell information från de båda bolagen. Jag jobbar med detta dagligen som flygkonsult.Du har tyvärr fel hur du än försöker.
Hvor er “Clara” sine negative kommentarer nå?
Lykke til da SAS…
Sv Flygkonsult. Helt feil også vedr statlig eierskap i Finnair, det er 55,9 prosent! Source https://investors.finnair.com/en/shareholders – Altså statlig kontroll. – Helt ulikt SAS.
Sv Flygkonsult. Helt feil. Svenske stat er IKKE langsiktig eier i SAS. De vil IKKE tilføre mer kapital. Da har du bare den danske andel på 21%. -Den finske staten bidrar i henhold til sin 50% andel, hele tiden.
SAS Main har “ungefär” följande flotta idag;
04st Airbus A319-100
11st Airbus A320-200
36st Airbus A320-neo
05st Airbus A321-200
03st Airbus A321-LR
08st Airbus A330-300
06st Airbus A350-900
07st Boeing 737-700
04st Boeing 737-800
SAS Connect:
16st Airbus A320neo
SAS Link:
03st Embraer ERJ-195
Cityjet / Xfly
06st ATR72-600
20st CRJ-900
Om ca 10 ska bort, varför fasar man inte ut en typ/variant för mindre komplexitet?
Svar till Jens:
SAS är också 43,6% statligt genom
ägarna Danmark och Sverige.
Finnairs statliga ägarandel är 49,54% enligt Finnair själva.
Resten av de båda bolagens ägare hittar du på börsen.
Därför har ditt argument noll betydelse i detta sammanhang.
Sv Flygkonsult. Nei, Finnair er et stalig bolag. Den finske stat pøser på med penger til bolaget. SAS need a reality check.
SAS har traditionellt haft problem med fraktaffären från Postflyg tills idag. Interkont kräver att den fungerar för att fylla upp buken på planen så att break-even load faktor sjunker, samt att pilotavtal matchar dess krav och inte glöms bort. Tror Emirates och Qatar kan lära SAS lite om dess betydelse.
Att starta upp nya långlinjer med wide body är en enorm risk kostnadsmässigt. Däremot så lär vi säkert få se nya långlinjer med A320 LR. Då kan man enklare testa nya marknader och därefter utveckla affären om det finns konkret underlag. Nackdelen med A320 LR är fraktkapaciteten – något som ger betydande revenue där det finns underlag.
Att SAS måste dra ner på wide body är självklart i nuläget. Dock så ska dessa flygindivider som listas tas med en nypa salt. Det är en del av SAS Forward och alla underlag och förslag på åtgärder måste in till domstol i USA. Då blir det även offentliga handlingar. Men det är också en del av förhandlingsprocessen med leasingbolag etc.
Detta var det vi ville uppnå med strejken, större besparingar, färre flygplan och ett bantat SAS !
Varför inte istället flyga dem på högfrekventa linjer i Europa som Finnair gör med sina A330 o A350? D gör att besättningar kan tränas och bibehålla sina tjänster o ha flygplanen i drift. De destinationer som Finnair trafikerar i Europa med dessa fpl är t ex LHR.
Finnair flyger fortfarande till Asien med A350 resp A330 men flyger routen norrut via Barents hav till bl a Tokyo.Förvisso ngt längre sträcka men A350 är bevisligen ett flygplan som är byggd f väldigt långa flygsträckor.
De verkar ha noll fantasi och initiativförmåga. Starta fler långlinjer från Stockholm. Från Göteborg. Eller låt danskarna fortsätta styra så kan vi starta ett eget nationellt flygbolag i Sverige som ser till Sveriges intressen.
Härliga nyheter, lägre kostnader och SAS forward går framåt enligt plan. Det är konsekvenser av pilot strejken vi ser nu, men kostnaderna måste ner. Vi har också dragit ner på servicemomenten i kabinen. Det är allvarligt läge nu!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten