Förslaget: Skapa en ny nordisk flygkoncern
Publicerad den 24 mars 2020Kommentarer
Alla pengar som gått till statskassan är våra gemensamma pengar.
Således har kollektivet inte förlorat något.
Hade det varet ett utländskt bolag utan Svenskt ägande hade det varit pengar i sjön.
Vi kan således kollektivt vara mycket nöjda med SAS.
Det var vi resanden som i årtionden betalade för höga priser både inrikes och utomlands när SAS gjorde duopol-avtal med andra flygbolag och med statens hjälp hindrade konkurrens. Inte att undra att man kunde “ge slantar till statskassan”. Det var våra pengar.
Du blandar ihop investeringar med stöd ekonomiskt.
SAS har genererat många slantar till stats kassan genom åren.
Statsstöd till SAS och Norwegian förvränger marknaden. Dessutom rinner största delen av stödet utomlands till flygplanstillverkare, banker, leasingbolag och bränslebolag.
Låt de bästa av Great Dane, JetTime, Widerøe, Icelandair, DAT, Sun-Air, BRA osv. blomstra – och de svaga vissna. Om ett halvt år har vi glömt de stupade. Air Berlin, PanAm, Monarch, Primera, WOW…
Låt de svaga gå i konkurs. Vem saknar mera Sabena, Malev, Swissair, Sterling, Thomas Cook, Braniff, Olympic…
Marknaden sköter att de hål som uppstår blir snart fyllda med ny kapacitet.
Så när privata flygbranchen nu skriker efter hjälp, låt dom göra det som ett barn vid kassan. Ignorera.
Det visar sig i den uppkomna situationen att företagen inte klarar sig utan stöd från politikerna. Företagen säger ofta att vi klarar det bättre utan att politikerna lägger sig i.
Nu hörs i stället att företagen ropar på att politikerna måste stödja företagen!
Företagen klarar sig inte utan politikerna, VSB.
…all samhällsnödvändig verksamhet måste förstatligas, typ kommunikation, sjukvård, skola osv
Eivind Roald tycks ännu ha statsägande och politikerinblandning i sitt DNA. Låt nu bara marknaden sköta sitt, ta i köpet några konkurser. Efter stormen är luften renare. Inte blir ett sammannordiskt bolag starkare ån de nuvarande. Två-tre invalider skulle just och just hålla varann uppe.
M.h.t. Finnair är det troligare att det blir en del av IAG. Då kan man hålla IAG’s aktiemajoritet innanför EU, och Finnair kan agera friare än innan för ett nytt Svenskt Allt Sammans (SAS)
Vi har allerede en velfungerende nordisk flyplatform, den hedder SAS.
Hold nu op med alle de krumspring for at få et ikke norsk flyselskab stuerent.
SAS har aldrig fått bidrag.
De tre Nordiska staterna har deltagit i nyemission vilket ej räknas som bidrag.
Sverige har även borgat för lån till SAS. Svenska staten har med råge återfått det kapital man inledningsvis satsade i flygbolaget genom försäljning av aktier och utdelningar. Vi är många som haft stor nytta av SAS genom åren.
Vi hade under många år ett Nordiskt flygbolag. Men det finns ingen politisk enighet om detta Norge var första att hoppa av.
Tanken är god men viljan är svag. Vi kunde återgå till att ett flygbolag får ensamrätten på allt flyg inom Norden. Men man konkurrerar på övrigt utlandsflyg. Vi skulle då få ett starkt Nordiskt flygbolag. Självklart kan det flygbolaget hyra in kapacitet från andra bolag.
Att man inte ens kan få ihop affären SAS med 3 regeringar, nu 2, är väl ett bevis nog för att man inte skall försöka å göra den Nordiska visionen ännu större å ännu mera fel.
Vi behöver alla långsiktiga stabila företag med stor kundnytta i vår globala värld. Flyget är vår “ryggrad” för att ta oss ut i “vida världen”. Inom Norden har vi bara “plats” för ett flygbolag som med egna muskler kan klara sig utan bidrag från skattebetalarna då det “blåser”. En god och sund tanke från Eivind R.
MVH
Tom E ( flyganalytiker)
Ett stort svenskt nationellt flygbolag borde startas.
Helt orealistiskt, en snubbe som tänker utifrån gamla premisser. Det är en helt ny karta i maj 2020 då många bolag konkat. Framdrivningen är helt egal.
Ja, stora ord och visioner är Eivind Roald bra på. Men att skapa långsiktig lönsamhet och säkra sund affärslogik är det sämre med. Eller hur gick det nu med SVG-IAH…
Håller med om mycket och var med i förra krisen när liknande planer drogs upp. Visade sig dock snart att de olika pusselbitarna inte passar ihop hur man än försöker. De mest udda bitarna är och var Norwegian och Icelandair.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten