Först i världen med 100 procent grönt flygbränsle

Publicerad den 2023-11-01 00:00av Redaktionen
Kommentarer
Norrköping kan bli en av de första i världen att kommersiellt tillverka ett helt unikt grönt flygbränsle. Det kan direkt användas till 100 procent i nuvarande flygmotorer. Svenska och amerikanska försvaret har redan testat.
Nyheten presenterades vid en presskonferens på onsdagen. Men utvecklingsarbetet och utprovningen har pågått i mer än 20 år, under ledning av bränsleforskaren Angelica Hull, teknologie doktor, verksam bland annat inom familjeföretaget Swedish Biofuels AB. 
– Det unika är att bränslet är i detalj identiskt med JetA1, men tillverkas till exempel av 100 % av skogsavfall och restmaterial från jordbruket, som omvandlas till fotogen, berättar Angelica Hull för Flygtorget. Andra gröna bränslen som tas fram nu är mer av en blend. Vi kan köra 100% direkt i nuvarande jetmotorer. Det har testats av amerikanska försvaret och av det svenska, i Gripenmotorn och de ger det med beröm godkänt med de bästa prestanda.
Idag är flyget certifierat för 50% inblandning och kommer snart bli det för 100%. Alla patent är säkrade, sedan länge, även om det tog en viss tid mot de etablerade bränslegiganterna.
Den nya fabriken, som ska ligga i Marviken i Norrköping, kommer att producera 100 000 ton bränsle årligen, cirka 10 procent av vad Arlanda använder idag. Men fler fabriker kommer, utomlands och i Sverige. 
Den främsta utmaningen med all biofuel är priset; fyra till fem gånger dyrare än dagens JetA1, hur tänker ni där?
– De oljeresurser vi idag använder har formats under miljoner år och vi beslutade oss för att konsumera dem på 100 år, vilket vi sällan tänker på när vi talar pris, säger Angelica Hull. Men vi har tagit fasta på att den nya råvaran inte bara ska vara förnybar och hållbar, utan ha god tillgång och vara billig. Beräkningar visar att tillgången räcker för hela Sveriges årsbehov av allt bränsle, alltså inte bara till flyg, utan även för export.  Dessutom kan samma bränsle tillverkas alternativt från andra källor, om det skulle vara billigare och behövligt. Ju mer volym som tillverkas desto billigare blir det per liter. Men det löser inte allt. 
Angelica Hull framhåller att bränslepriset i hög grad är en politisk fråga, eftersom hälften är skatt och här är det politikerna som måste ta ställning till hur man ser på möjligheten av ett 100% grönt flyg.
Varför Norrköping?
– De har visat på mycket positiv vilja och intresse för detta. Dessutom finns en hel del infrastruktur på plats; mark, järnväg, kaj, djuphamn och viktigt, en flygplats. Det finns privata bygginvesterare och inte minst tillgång på el till rimliga priser. Swedish Biofuels AB samarbetar med ett amerikanskt företag; KBR, om att leda och bygga upp tillverkningen, som också ska ske i USA. Mitsubishi är också en intressent i projektet, bränslet kan ju också användas i annan trafik. Försvarsmakternas intresse ligger dessutom i att säkra bränsletillförseln och möjligheten för producerande land att bli självförsörjande, inte minst i orostider.
Reidar Svedahl, en av initiativtagarna är drivande kommunalråd i Norrköping och har ett långt flygförflutet från SAS, som Nordenchef i Ryanair, chef för Turkietresor och med i etableringen av Spanair. För Norrköping kommer fabriken också ge nya arbetstillfällen och är ett argument att behålla flygplatsen.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Af
2023-11-03 10:06

Men det “gröna” bränslet går inte att använda i kolvmotorer. De flesta flygplan baserade i Norrköping har kolvmotorer.

Hälften är inte skatt på kommersiellt använt Jet A1.

Arne Å
2023-11-02 11:08

Det naturliga vore väl att lägga fabriken vid Arlanda då slipper man ju dyra transportkostnader till användarna. Det lär ta ett tag innan Norrköpingsflygplats ens förbrukar 10 % av vad Arlanda gör. Om ens flygplatsen finns kvar. Kommunalpolitiskt luftslott.

thomas
2023-11-02 10:41

Undra om inte detta är framtiden, biofuel.
Även nazist Tyskland tog fram syntetiskt bränsle så det bör gå att skala upp,
här realistiskt vilket inte batteri flyg är.
Staten drar in stora skatter på ex bensin, här bör de subventionera om de bryr sig om miljön på riktigt.

Grethel
2023-11-01 22:40

Enkelt att vara miljövänlig när man ändå inte har någon reguljär trafic

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten