Första steget mot ett pilotfack inom Ryanair
Ryanair Pilot Group, RPG, är namnet på den fackliga organisation som sedan i höstas sakta byggs upp för att bli en seriös motpart i förhandlingarna med ledningen i Ryanair. Idag representerar organisationen mer än hälften av de 2 600 piloterna inom Ryanair och antalet växer. Nyligen valdes även en interimsstyrelse på fem personer, en kapten verksam inom Ryanair och fyra kollegor från andra flygbolag i Europa och USA.
Men vilka piloter inom Ryanair som anslutit sig till Ryanair Pilot Group hålls hemligt eftersom flygbolaget inte accepterar att de anställda organiserar sig och har hotat att avskeda dem som gör det. Över huvud taget tolererar inte flygbolaget någon offentlig kritik. Den Ryanairpilot som medverkade i en granskning som brittiska TV-kanalen Channel 4 gjorde om bolaget, fick sparken efter att programmet sänts. Ryanair har även hotat att stämma svenska tidningar som rapporterat om arbetsvillkoren.
– Frågan är hur man kan avskeda människor som tjänstgör via kontrakt, vilket minst 70 procent av piloterna är. Men nu har det gått så långt att det inte finns någon annan möjlighet längre. Vi har svenska piloter som flyger för Ryanair och som är medlem i Svensk Pilotförening (SPF), men vi går varken ut med antalet eller vilka de är för att skydda dem mot flygbolaget, trots att hoten strider mot svensk föreningsrätt, säger Anders Kjellgren på Svensk Pilotförening och ansvarig kontaktperson för kontraktsanställda piloter.
Den nya styrelsen i Ryanair Pilot Group hoppas nu att kunna starta professionella och meningsfulla förhandlingar med ledningen inom Ryanair. De ska ske i kraft av att fler än hälften av pilotkåren valt att ställa sig bakom den nya fackliga organisationen.
– De är de själva som styr hur långt de kan komma och om de inser vilken makt de faktiskt har och jag hoppas verkligen att de tar den möjligheten.
Ryanair Pilot Group bygger förhoppningarna på ett uttalande nyligen där Michael O’Leary slog fast att Ryanair är ”the Southwest of Europe”.
– De utmärkta relationerna mellan Southwest Airlines och de anställda borde vara ett föredöme för Ryanair som nu har chansen att ta efter Southwests sätt att engagera sig i sin personal, skriver de i ett pressmeddelande.
Reaktionen från ledningen inom Ryanair var dock inte särskilt välkomnande.
– RPG existerar inte, sa Michael O’Leary i en intervju i den tyska tidningen Die Zeit och markerade därmed läget i de förhandlingar som Ryanair Pilot Group hoppas på. Sedan dess har han spätt på med att kalla sammanslutningen för ”internet-troll”.
– Om ledningen inte godtar Ryanair Pilot Group som förhandlingspartner måste vi agera, möjligen med en strejk, säger ordföranden Ewert van Zwol.
Kommentarer
Verkar som Ryanair aldrig hört talas om att företag måste genom sin verksamhet respektera mänskliga rättigheter, där rätten till att förhandla kollektivt och bilda en fackförening är en central del. Som jag vet har Irland (och alla länder Ryanair flyger till/i) ratificerat ILO konventionerna C087, C098.
Berörd personal (eller en representant) kan också skicka in en klagan (under OECD’s riktlinjer) till Irlands ‘National Contact Point’ borde ge Ryanairs juridiska avdelning något att tugga på.
Tvivlar på att denna organisation faktiskt kommer att agera i den mån den nu existerar. Träder de fram talar mycket för MOL tar förlusterna, sätter hårt mot hårt och faktiskt sparkar samtliga som visar sig tillhöra gruppen.
Det ska också sägas att det varken är första eller andra gången en sådan här grupp startats inom Ryanair för att sedan bara dö ut utan att något händer.
Man kan hoppas att piloterna på Ryan tar sitt förnuft till fånga agerar, läs strejka!! Så kan de kanske se sig i spegeln utan att skämmas igen! Det är trots allt deras lamhet att agera som sänkt branschen totalt!! Man up o lycka till!
Det gäller arbetsrätt, föreningsrätt, skatterätt mm. En mängd processer visar detta. Det är inte alla politiker som håller sig på rätt sida om lagarna heller, med sitt spel med Ryanair. Vad är förtäckta subventioner i form av “reklamavtal” (Nyköpings kommun) eller “extremt gynnsamma” avgifter i hemliga avtal. (Jönköpings kommun, Växjö kommun). Payback, är det gratisbiljetter med Ryanair? Man kan undra.
Så länge allt är enligt lagen så är allt bra! Kanon! Då kan vi slopa alla kollektivavtal!
Självklart är det bra att de håller sig till lagarna – problemet uppstår när de tolkar lagarna så till dess yttersta gräns att det faktiskt inte ens finns prejudikat hur de ska tolkas och att de som drabbas av bolagets snedvridna tolkningar inte har kapital nog att driva det i domstol och kanske t o m inte vågar av rädsla för sin försörjning.
Hur ska RPG kunna förhandla med Ryan Air? De som kommer till en förhandling får sparken. De som inte jobbar på Ryan Air kommer inte att godkännas av ledning att förhandla.
Och viktigast av allt. Om det ska fungera måste piloterna vara 100% eniga. Det lär aldrig hända med en stor del kontraktsanställda. Helt enligt med O’Learys plan.
och vad den gode MOL säger då?
Så länge dom inte bryter mot några lagar, så tycker jag att Ryanair är OK. Dom har bidragit till en lägre prisbild för både affärs- och privatresenärer, och tvingat stora drakar att anpassa sina kostymer. Deras anställningspolicy är inte unik för flygbranschen. Detta pågår varje dag i städbranschen, byggbraschen med flera.
Önskar dock att någon verkligen hög klorna i de Kommuner som snedvrider konkurrensen genom att ge Ryanair generösa avtal.
Förvånar mig oerhört att det skrivs om detta på denna arbetsgivarsidan!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

