Fortfarande vinst för Volvo Aero i Trollhättan
Publicerad den 22 oktober 2004Under det tredje kvartalet minskade Volvo Aeros försäljning med 9% till 1,664 miljoner (mot 1,830 miljoner ett år tidigare). Försäljningsminskningen beror på en kombination av lägre volymer och en lägre dollarkurs. Om man bortser från effekten av den lägre dollarkursen, så var försäljningsminskningen 5%.
Rörelseresultatet för det tredje kvartalet blev 96 miljoner kronor (mot -2 för ett år sedan). Det förbättrade resultatet beror i första hand på kostnadsminskningar och på ett mer effektivt utnyttjande av produktionsanläggningarna i Trollhättan och Kongsberg. En bättre produktmix och ökad efterfrågan på nytillverkade reservdelar bidrar också till lönsamhetsökningen.
Rörelsemarginalen blev 5,8% (mot minus 0,1 för ett år sedan). Rörelsemarginalen blev 5,8% (mot minus 0,1 för ett år sedan).
För hela perioden januari-september var försäljningen 5,111 miljarder, vilket är 14% eller 826 miljoner lägre än under samma period året innan. Samtliga affärsområden inom Volvo Aero redovisar minskningar, vilket alltså delvis förklaras av den lägre dollarkursen. Rörelseresultatet för perioden januari-september var 370 miljoner kronor, mot 3 miljoner kronor året innan.
De mest lönsamma områdena är, som tidigare, tillverkning av komponenter och reservdelar för civila flygmotorer. Lönsamheten inom eftermarknadsaffären är fortfarande inte tillfredsställande.
Passagerartrafiken fortsätter att öka
Flygindustrin är på väg upp ur sin djupaste lågkonjunkturen hittills. Passagerartrafiken i världen ökade med 16 procent under årets första sju månaderna, jämfört med motsvarande tid året innan. Kabinfaktorn, hur stor andel av alla tillgängliga flygstolar som är belagda, har ökat till drygt 74%.
Den ökade trafiktillväxten och den höjda kabinfaktorn har skapat ökad optimism inom flygindustrin. Det är dock ett glapp från det att passagerartrafiken ökar tills dess att flygbolagen åter går med vinst. Den hårda konkurrensen på de kortare distanserna gör att många bolag fortfarande har svårt att nå lönsamhet. Vissa förbättringar i lönsamheten har däremot noterats på de längre flygsträckorna, vilket i kombination med kostnadssänkningar har lett till att både europeiska och asiatiska flygbolag kunde rapportera förbättrade resultat för det andra kvartalet.
Augusti var den andra månaden i rad med fler order än leveranser av nya flygplan. Totalt har det emellertid varit 66 fler leveranser än nya order under året; 328 order mot 394 leveranser av nya flygplan. Både Airbus och Boeing indikerar att man räknar med höjda produktionsvolymer de kommande åren. De flesta industrianalytiker är överens om att det skett en vändning i konjunkturen för flygindustrin. Antalet parkerade flygplan har börjat minska, men fortfarande står omkring 1 950 flygplan parkerade, utan att användas.
Ökningen väntas fortsätta 2005
Under perioden januari-september 2004 levererade Airbus och Boeing 442 nya flygplan, vilket är 8% mer än motsvarande period året innan. Under samma period fick de båda flygplanstillverkarna 385 order på nya flygplan, vilket är 5% färre än januari-september 2003. Under samma period har Volvo Aeros orderbok minskat med 2%.
Under 2003 levererade Airbus och Boeing 586 nya flygplan. Volvo Aero beräknar att de i år kommer att leverera omkring 600 flygplan och att ökningen kommer att fortsätta även under 2005.
Avtal under tredje kvartalet:
Volvo Aero utökar sin specialisering med fan cases
Volvo Aero avser att förvärva företaget Aero-Craft i Newington, utanför Hartford, Connecticut, i USA. Förvärvet är en del av en strategisk allians med smidestillverkaren Carlton Forge Works, som är en av Volvo Aeros största leverantörer. De båda företagen har skrivit på ett samarbetsavtal för fan case-marknaden.
Till Aero-Crafts produkter hör komponenter till Pratt & Whitneys militära flygmotorer. Av det skälet krävs det ett godkännande från de amerikanska myndigheterna innan affären kan genomföras.
Volvo Aero och Continental Airlines har tecknat ett avtal, som innebär att Volvo Aero kommer att inspektera, reparera och underhålla Continentals flotta med 20 flygplan av typ ATR 42 med PW121-motorer i underhållsverkstaden i Trollhättan.
Volvo Aero och General Electric har tecknat ett avtal som innebär att Volvo Aero, för andra gången under 2004, kommer att utöka sin andel i den industriella gasturbinen LM2500. Som ett resultat av detta väntas Volvo Aeros försäljning att öka med omkring 40 miljoner kronor om året. General Electric och Volvo Aero har också tecknat ett nytt Service Provider License Agreement för gasturbinen LM1600. Avtalet ger Volvo Aero rätt att marknadsföra sig som en GE-auktoriserad anläggning för underhåll och reparation av LM1600.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten