
Fortsatt hård konkurrens i Visby
Publicerad den 18 augusti 2021I och med att sommaren nu går mot sitt slut minskar passagerarunderlaget till Visby. Men av allt att döma blir tre flygbolag kvar på linjerna till Stockholm. Där räknar Air Gotland med att ha en fortsatt stabil position.
Sommarmånaderna är hektiska på flygplatsen i Visby. I juli passerade 35 444 passagerare, en siffra som ska jämföras med 17 222 månaden innan, i juni. Det är en uppgång på 182 procent jämfört med juli 2020.
De dryga 35 000 passagerarna har under månaden haft fyra flygbolag att välja bland, SAS, BRA, Norwegian och Air Gotland. Den konkurrensen har gjort att Air Gotland tappat något av sin tidigare dominerande marknadsandel på trafik till och från Gotland, fem procent närmare bestämt.
– Det ser vi som helt acceptabelt med tanke på konkurrensen, särskilt som vi ökat antalet passagerare med 58 procent jämfört med juni månad, säger Air Gotlands regionchef Michael Enlund till Flygtorget.
Flygbolaget är en del av pandemin, beslutet att dra igång fattades i april 2020 och första flygning genomfördes den 13 augusti förra året. Då fanns den upphandlade trafiken som flögs av Amapola som enda konkurrent och Air Gotland, som då ännu inte ingick i Air Leap-gruppen, skapade snabbt en betydande marknadsandel. Flygbolag är av tradition ovilliga att specificera marknadsandelar och passagerarsiffror men en uppskattning är att Air Gotland har cirka 25 procent av marknaden.
– Det ger oss en stabil grund att stå på för framtiden. Vi vet också att vi har en mycket lojal kundkrets bland gotlänningarna som gärna väljer det lokala flygbolaget även om vi inte alltid är billigast. Det är en viktig faktor när det kommer till marknadsandelar, fortsätter Michael Enlund.
Hur den övriga marknaden ska fördelas under hösten återstår att se. Air Gotland och BRA stod under sommaren för merparten av flygningarna, 62 av 78 rotationer i veckan. Men SAS räknar med att permanenta närvaron i Visby och ökar antalet avgångar under hösten till fyra-fem per dag. Det motsvarar till stor del det antal avgångar som BRA och Air Gotland har i sina respektive flygprogram. Kapaciteten blir också likvärdig, alla tre bolagen sätter in ATR72 på sträckan, vilket gör att det blir den förhärskande flygplansmodellen på Visby flygplats eftersom såväl SAS som BRA och Air Gotland använder den.