Fortsatt turbulens hos Bombardier

Publicerad den 14 juli 2015
Kommentarer
Efterfråga är svag och förseningarna dyra. Bombardier är just nu inne i en tuff period och analytiker börjar undra över om den nya C-serien ska bli det flygplan som sänker flygplanstillverkaren.

I dagsläget finns det 243 beställningar på Bombardiers nya C-series, flygplanet som den kanadensiska flygplanstillverkaren hade tänkt skulle kunna ta upp kampen mot Boeing och Airbus. Men världens flygbolag har inte nappat på idén om ett helt nytt flygplan med kapacitet på mellan 100 och 149 stolar. De 243 flygplanen i orderboken, Malmö Aviation står för 10 fasta och 10 optioner där, motsvarar bara lite drygt hälften av vad som troligen krävs för att nå de 400 flygplan som analytikerna räknar med behövs för att nå break-even. Airbus och Boeing å sin sida har tusentals beställningar på de mindre varianterna av B737 och A320-familjen, den marknad där Bombardier vill bryta sig in.

Det gör att farhågorna ökar om att det 11 år långa projektet ska allvarligt påverka Bombardiers möjligheter att överleva även med de goda intäkterna som koncernen har från bland annat tåg och businessjetmaskiner.

Ett Bombardier på fallrepet öppnar för att någon annan flygplanstillverkare, kanske kinesiska Comac eller japanska Mitsubishi, som även de brottas med förseningar på nya modellen, lockas att köpa företaget.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten