Fyrstads flygplats firar 30 år
Publicerad den 23 maj 2014
Det är trafiken mellan fyrstadsregionen och Stockholm som är ryggraden i verksamheten på Trollhättan-Vänersborg flygplats. Under årens lopp har den skötts av bland andra Swedair, Linjeflyg, Skyways, Syd Aero och Golden Air. Dessutom har det vid olika tillfällen gjorts försök med trafik till Åbo och Köpenhamn men med mindre framgång.
Idag flyger Golden Air 38 turer i veckan till Bromma och en bit över 40 000 passagerare passerar genom flygplatsen varje år.
– Det är en siffra som vi räknar med ska öka i år eftersom vi nu har en SAAB 2000 på sträckan mot en 340 tidigare, säger Anna Råhnängen, vd för Fyrstads Flygplats till Flygtorget.
Flygplatsen vilar idag tryggt i det upptagningsområde på cirka 300 000 personer och många företag som finns i regionen. Landvetter ligger drygt tio mil bort och är knappast ett alternativ för inrikes resande och det är alltså den reguljära inrikestrafiken som ska firas på flygplatsen på söndag. Det var 1984 som flygplatsen invigdes mer officiellt med bland annat en förlängd bana, terminal och torn. Då hade Syd Aero i och för sig flugits linjetrafik till Bromma med en Twin Otter under tio år på den då 1 000 meter långa banan. Med en ny flygplats och 1 700 meter rullbana fanns möjligheten att ta emot större flygplan.
Historien kring Malöga sträcker sig ännu längre tillbaka i tiden när SAAB redan 1937 använde området till att testa nya flygplanstyper, bland andra bombplanet B5. De historiska vingslagen kommer att märkas under jubileet när veteranflyget inom Swedish Air Force Historic Flight medverkar.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten